• Bräckehäxan

BOLÅN - vilken bank?

Är nyfiken på vilken bank som är bäst på bolån.

Ange den bank där du har ditt/ert bolån för närvarande. Om ni har lån i olika banker, ange den där lånet är störst.

Svara gärna också hur din/er erfarenhet är av bankernas utlåning. Vilken bank är lätt att låna från respektive svår att låna från. Tips och råd är också varmt välkomna då vi är precis i startskedet i funderingar på hus. Vi vill veta allt om köpemarknaden!

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 13:23
    Glömde lägga till alternativet "Inget bolån men vill rösta ändå".
    Hade missat att knappen "visa röster" inte längre finns... Så om du är nyfiken på resultatet (som jag) men inte har bolån, rösta då på sista alternativet, annan bank.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden BOLÅN - vilken bank?
  • Bräckehäxan
    krompa skrev 2011-02-15 13:22:40 följande:
    Sparbanken.
    röstade du på annan?

vilken sparbank, är den med i swedbankkoncernen?
  • Bräckehäxan

va? varför såg inte jag den knappen?? trodde det var ändrat eftersom jag bara kunde RÖSTA... :-/

hmm, jaja,

• CeeJay

Nordea var den banken som gav oss bolån utan borgenär. Flera andra sa blankt nej trots att uträkningen gick ihop om man räknade på aktuell ränta (många banker räknade på typ 10% när räntan var på 2% för att se om man klarade en stooooor räntehöjning).

• Bräckehäxan

vi var på möte idag och det gick inte som vi trodde, pga av att jag är student... fick bara räkna med bidragsdelen som inkomst, vilken är 2700:- i månaden + barnbidrag 1050:- , alltså en årsinkomst på ca 45tkr. Dock sommarjobbar jag, vilket ger mer inkomst på sommarhalvåret såklart!

jag förstår det på ett sätt, men tycker det är konstigt på ett annat sätt.... studielån tar man ju för att kunna leva och bo, vad är pengarna annars till?

hon kunde dessutomn inte ta hansyn till att jag snart är examnierad och arbetsutsikterna är goda... men det kan jag också förstå på ett vis, då man inte kan vara 100% säker på att få jobb...

kan ju tillägga att lånet handlar om ca 1,5miljkr

• Miss Lau

Vi jämförde SEB, Handelsbanken och SBAB och Handelsbanken var den bank som erbjöd oss absolut bäst villkor. Så vi valde den.

• Rhoda Horswunce

Länsförsäkringar har jag nu. Hade SBAB tidigare, men i november flyttade jag och ville då lösa mitt gamla lån och teckna ett nytt hos samma bank, men fick ett blankt nej - människan frågade inte ens hur mycket jag ville låna! Sedan gick jag till länsförsäkringar och fick lån på en miljon direkt. 

• FruSen
    Bräckehäxan skrev 2011-02-15 13:39:23 följande:
    vi var på möte idag och det gick inte som vi trodde, pga av att jag är student... fick bara räkna med bidragsdelen som inkomst, vilken är 2700:- i månaden + barnbidrag 1050:- , alltså en årsinkomst på ca 45tkr. Dock sommarjobbar jag, vilket ger mer inkomst på sommarhalvåret såklart!

jag förstår det på ett sätt, men tycker det är konstigt på ett annat sätt.... studielån tar man ju för att kunna leva och bo, vad är pengarna annars till?

hon kunde dessutomn inte ta hansyn till att jag snart är examnierad och arbetsutsikterna är goda... men det kan jag också förstå på ett vis, då man inte kan vara 100% säker på att få jobb...

kan ju tillägga att lånet handlar om ca 1,5miljkr
    Jasså, får man räkna bidragsdelen som inkomst?!
    När vi sökte bolån då jag var studerande hade jag en bidragsdel på 6000/mån. Men min inkomst räknades inte med öht.
  • sarsparis

Handelsbanken då vi fick en fantastiks bankkvinna. Dessutom ingår automatiskt ett låneskydd som innebär att om en av oss dör så försvinner halva lånet.

• krompa
    Bräckehäxan skrev 2011-02-15 13:24:54 följande:
    röstade du på annan?

vilken sparbank, är den med i swedbankkoncernen?
    Tidigare sparbanken Finn, nu heter den sparbanken öresund. Ingår inte i swedbank, så jag röstade annan...
  • Classier Corn

Jag har länge varit kund i Swedbank men har efter ett växande missnöje nyligen bytt till Danske Bank och är helnöjd!

Jag skrev nyligen ett inlägg på min blogg Classier Corn som handlar om just detta med processen att byta bank. 

Du kan läsa inlägget här: Så lätt byter du bank!

Jag kommer inom kort att skriva ett nytt inlägg där jag beskriver hur jag kom fram till just Danske Bank.

• Bräckehäxan
    Classier Corn skrev 2011-02-17 13:22:23 följande:
    Jag har länge varit kund i Swedbank men har efter ett växande missnöje nyligen bytt till Danske Bank och är helnöjd!

Jag skrev nyligen ett inlägg på min blogg Classier Corn som handlar om just detta med processen att byta bank. 

Du kan läsa inlägget här: Så lätt byter du bank!

Jag kommer inom kort att skriva ett nytt inlägg där jag beskriver hur jag kom fram till just Danske Bank.

tack! ska kolla din blogg!
  • editta2990

vi försökte ta lån på swedbank först.otrevliga kärringar.fick inte.

(fast jag fortfarande tycker att dem har en bästa internetbank o dosa)

hade en släkt som hade sina sparpengar på handelsbanken .
    vi fick lån där direkt.superbra bemötande mm.
    (neg.: dålig dosa,tyvärr till internetbank)

• petsod

Länsförsäkringar. Är förmånskunder och över lag nöjda med denna bank.

• Bobster83

Det finns alltid oseriösa banker som inte följer regler. Om en bank säger nej så finns det 99% en allvarlig orsak. Antingen, betalningsfömåga som osäker inkomst, neg kalkyl, flitigt kreditengagemang, bet anm, misskötsel av bef lån, felaktigt låna beteende mm. Vilken bank som helst vill låna ut pengar för att tjäna pengar. Sen ska man alltid få ett bra helhetspaket för att få en bra relation till banken och då brukar man få ganska bra räntor och priser på allt. Allt annat är oseriöst, som en del lockar med höga blancolån för att runda belåningsreglerna eller kör glädjekalkyler som nordea brukar ha. Sen får man svårt att betala lånen när räntorna går upp och banken säger upp lånen. Det är inte roligt att behöva flytta för att en oseriös bank bevilat lån när de borde sagt nej!

Det kanske märks att jag jobbar på en seriös bank! Man blir verkligen trött på oseriösa banker, inte ens statens sbab håller sig till finansinspektionens regler!

Vad gäller csn: bidragsdelen kan räknas som inkomst, doch ej lånedelen då det bryter mot konsumentkreditlagen. Man kan inte betala lån med lånade pengar.

Svar på tråden BOLÅN - vilken bank?