• Floff

Hjälp mig med tips på formella outfits!

Jag ska eventuellt börja jobba på ekonomiavdelningen på en advokatbyrå i Stockholm. Jag har bara fått veta att det är ganska formell klädsel som gäller och nu är jag helt tom på idéer på vad man kan ta på sig. Har varit mammaledig i 1,5 år och ingenting passar längre så jag måste ut och storshoppa. Problemet är att jag inte har nån idé vad jag ska köpa.. Kavaj, kostymbyxor och någon kjol - javisst, men de tre plaggen kan man ju inte leva på varje dag, varje vecka.. Snälla hjälp mig med tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med tips på formella outfits!
  • BuoBä

Börja med det och några klassiska blusar/toppar. Det kan aldrig bli fel, och så kan du spana in vad alla andra har och köpa mer efterråt. 

• Floff

Ja det är ju smart Men om man ändå spånar lite.. Är det för "casual" med koftor och cardigans? Vilken typ av skor ska jag satsa på; stövlar med smal klack eller den lite grövre, plattare varianten? Vad passar bäst till kjol och kostymbyxor?

• BuoBä

Nu är jag långt ifrån en modeexpert, men jag har sett alldeles för många episoder av "What Not to Wear" och "Trinny & Susannah" så nåt har jag väl snappat upp.

Om det är en lite mer skräddad kofta/cardigan skulle jag säga att det är OK. Med skräddad menar jag prydlig och välsittande, till skillnad från en grovstickad, bylsig och lätt oformlig kofta.

När det gäller skor är jag INTE rätt person att fråga.   Jag tex aldrig förstått vitsen med att gå runt med stövlar inomhus, men gillar man det så...

• Floff

Ja det låter ju rimligt, en stor bylsig kofat är nog inte så propert Tungan ute

Jag var idag och tittade efter en helt vanlig svart kavaj men det fanns ingenstans! Såg däremot en jättesnygg beige kavaj som passade bra. Men är det lite för tidigt? Lite för "vårigt"? (jag är ganska lost när det gäller mode...)

• Mrs Statham
    Floff skrev 2011-02-16 15:52:03 följande:
    Ja det låter ju rimligt, en stor bylsig kofat är nog inte så propert Tungan ute

Jag var idag och tittade efter en helt vanlig svart kavaj men det fanns ingenstans! Såg däremot en jättesnygg beige kavaj som passade bra. Men är det lite för tidigt? Lite för "vårigt"? (jag är ganska lost när det gäller mode...)

Kavajer finns rätt så billiga på sisters, stockholm på mq brykar också ha helt okej kavajer.
    Är det formell klädsel är det svart kavaj som gäller, är det riktigt propert ska man helst ha knälång pennkjol till.
    Klack på (svarta) skor, som ska vara stor.
    Och jo, man kan leva på dem plaggen varje dag. Kanske inte samma. Det är blusen som man kan variera.

Om det ska vara riktigt formellt alltså. Har du kollat in hur de andra klär sig?? Vad hade de som intervjuvade dig på sig?

• Floff

Mrs Statham: Tack för svaret! Problemet är att jag inte har träffat dem ännu. Detta är ett konsultuppdrag och mötet på fredag är första gången jag träffar kunden. Så jag måste väl försöka hitta någon mellanväg just på fredag eftersom jag inte vet hur pass formellt de andra klär sig. Man vill ju liksom inte gärna komma i balklänning till en grisfest om du förstår hur jag menar . Jag var inne på både Sisters och MQ (i Liljeholmen) idag men Sisters hade ingen kavaj över huvud taget och MQ:s var både svindyra och utrustade men en massa volanger och krimskrams. Har dock tittat lite på Zaras hemsida ikväll och de ser ut att ha vanliga svarta kavajer till rimliga priser. Ska ta mig en titt där imorrn.

• Mrs Statham

Ah, jag kände på mig att det var något sådant det handlar om
    Tänk svart, kavaj med tillhörande byxor skor med inte allt för vulgär klack och en ljus blus till. Det är ett säkert kort, då kommer du vara väldigt neutral.

Svar på tråden Hjälp mig med tips på formella outfits!