• storkvinnan9901

vad steka med nyttigt?

Hejsan
    Håller på att gå ner i vikt undrar nu vad kan man när man typ måste steka använad som är bäst? minst fett i?
    Jag kan inget om sånt här men använder mig av bakmargarin 80% men det är för mycket kacl.

Något bra tips?

tack

kram/

• Svar på tråden vad steka med nyttigt?
  • Loreena

Det bästa är väl att använda någon olja som ger dig fleromättade fetter, tex rapsolja eller olivolja. Det innehåller mer kcal än margarin, men innehåller nyttigare fetter. Ett annat alternativ är flytande margarin, det innehåller bättre fetter än hårt margarin. Om du vill lyxa till det kan du blanda äkta smör med någon olja.

• Boza

Rapsolja är det bästa (dessutom smaklös), eller olivolja men det kan man inte steka på hög värme med för då bränns den.

• Loreena

Använd en stekpanna som inte kräver så mycket fett.
    Annars kan du steka i ugnen, då behövs inget margarin.

• Capt Janeway

Jag hade hellre stekt i naturliga råvaror som smör eller kokosfett.

Aldrig... någonsin... margarin. (Inte ens värt att kallas människoföda).

Då drar jag hellre in på något annat om jag nu skulle minska kalorierna.

• storkvinnan9901

hej
    vad roligt att så många svarade :)

ska gå och handla i morgon och testa olja.

kanske då rapsolja? smör låter bättre också än margarin.

mvh

• Loreena

rapsoljan kan sprätta lite, smöret kan lätt brännas vid, men om du blandar så blir det bra. :) Jag brukar steka i bara rapsolja ändå, tycker att smör luktar illa.. det gör inte så mycket att det stänker lite.

• storkvinnan9901

Hejsan
    Ska det vara i stek rapsolija man ska köpa? Hängde inte med i affären?
    Smör köpte ett paket. tack för tips ska testa sen när jag ska steka, äter inte så mycket stekt mat nu men man ska ju inte ta bort allt när man ska gå ner i vikt, har redan gått ner ca 30 kg men när jag hittade matdagboken.se så insåg jag att det blev för häftigt.

många kramar från mig

• Parniara

Bregott är en perfekt blandning mellan smör och rapsolja.

• storkvinnan9901
    Parniara skrev 2011-02-16 09:26:07 följande:
    Bregott är en perfekt blandning mellan smör och rapsolja.
    det har ju hemma, kan man steka i det? blir det genom stekt? eller är det bara när man steker veg mat man kan använda det?

tack för svar

kram/ mig
  • Parniara

Det är exakt samma sak som att ta rapsolja i pannan och lägga i en klick smör.

Oljan gör att fettet klarar lite högre temperatur, smöret att du får fin stekyta.

Varken kött eller annat ska stekas på hög värme. Man värmer pannan, låter fettet bli varmt, lägger i köttet, låter det få yta, vänder och sedan drar man ner värmen till hälften.

• storkvinnan9901

tack för hjälpen!

• Koppkaka

Var inte rädd för fettet om det är naturligt, så som i smör t ex. Det är sånt kroppen behöver! Använd INTE margarin eller lättprodukter, det är som någon annan sa knappt värt att kallas människoföda..

Lycka till med maten!

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
Svar på tråden vad steka med nyttigt?