• lovebuz

Någon lärare utan utbildning?

Lite nyfiken på om det finns någon som jobbar som lärare men inte har lärarutbildningen.
    - hur blir du bemött?
    - varför har du inte utbildning?
    - hur ser du fram emot hösten 2011 då det sägs enbart ska finnas utbildade lärare?
    - kommer du att utbilda dig?

• Svar på tråden Någon lärare utan utbildning?
  • PiaSofia

Kan bero på att det inte anställs obehöriga lärare längre....

• MrsMommy

Jag har kollegor som är lärare men undervisar ämnen de inte är behöriga i, och vi har haft vikarier som har en termin kvar på lärarutbildningen men som har fått vikariat ändå. Helt utan utbildning är det näst intill omöjligt att komma in idag.... Vi kommer dock få problem med behörighetskrav just pga ämneskombinationer. Ämnet teknik är väldigt ovanligt, undervisas ofta av lärare i so/no, ska bli spännande att se hur de hittar en lärare till det...

Personligen ser jag lite ner på folk som inbillar sig att de kan undervisa vad som helst bara för att de har någon ubildnign (lågstadielärare som vill undervisa högstadiet t.ex.), men vi har ju alla någon gång fått ta andra ämnen tillfälligt för att lösa det. Själv är jag språklärare och är behörig i två språk men har undervisat i fyra.

• Polly S

kommunerna har väl redan reglerat att inte visstidsanställa obehöriga lärare, så där tror jag inte det blir så stor skillnad, och det är väl först 2012 det kickar in med betygsättningen?
    där ser jag med spänning fram mot en del ämnen, som ovanstående skriver, där det inte är helt självklart vem som är behörig i det.
    vad jag tycker är märkligt är att yrkeslärare inte behöver vara behöriga.

• MrsMommy