• LillaMandarin

när bör man meddela arb. givaren om att man startar upp enskild firma?

Jag är mammaledig ev 8mån till och håller på att starta upp en enskild firma nu.... när måste jag meddela min arbetsgivare om detta? Tanken när jag kommer tillbaka är att gå ner 10-20% i tid. Om jag ansöker om FA skatt får arbetsgivaren reda på detta direkt

• Svar på tråden när bör man meddela arb. givaren om att man startar upp enskild firma?
  • Blå damcykel

Ska din firma hålla på med samma saker som företaget du arbetar hos? Blir du en konkurrent? Isf, får du lov till det?
    Om inte vad har din arbetsgivare med det att göra?

• Blå damcykel

Men då tycker jag inte att dom ska bry sig. Vad du gör på fritiden är din ensak så länge du inte konkurrerar med arbetsgivaren.

• LillaMandarin

Tack alle!! Det står inget skrivet i anställningsavtalet men kollektivavtalet är jag osäker på, det får jag kolla upp.

Utanför mitt arbete så arbetar jag extra inom den branch där jag kommer starta firman i. Jag ska prata med chefen när hon är tillbaka men kanske du vet ngt? Man får ju inte konkurrera med sin Arb. Givare men om de går med på detta vilket jag tror i detta fall är det ok enligt lag då?

• Alle

Har du fått arbetsgivarens tillstånd så är det bara att köra. Det är bättre att ha en dialog och slippa trubbel, än att det kommer fram bakvägen. 
    För även om du inte konkurrerar med dem så tar ju företaget trots allt tid och fokus från ditt vanliga arbete.  

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • LillaMandarin

Jo precis ... Men om det konkurerar med ena företaget jag är anställd hos som det blir i detta fall men dom säger okej. Är det helt okej då alltså?

• Alle
    LillaMandarin skrev 2011-02-15 20:57:53 följande:
    Jo precis ... Men om det konkurerar med ena företaget jag är anställd hos som det blir i detta fall men dom säger okej. Är det helt okej då alltså?
    Ja, nån annan kan inte hindra dig rent regelmässigt. 
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • jassikan

Se till att ha bägge arbetsgivarnas tillstånd.

En arbetsgivare kan enligt företagets policy, regler i kollektivavtal eller i info. på anställningsavtal förbjuda en bisyssla om arbetsgivaren anser att bisysslan kan inverka hindrande på ditt arbete/din prestation.

Har man en offentlig anställning finns det även en lag som reglerar vad som gäller för bisysslor.

Svar på tråden när bör man meddela arb. givaren om att man startar upp enskild firma?