• annamon

Symbol för Frihet.

Jag vet inte om jag lägger denna tråden rätt men jag letar efter en symbol för Frihet. Jag ska använda denna symbol i ett riddarsällskap. Jag tycker om ordet Frihet och letar efter en vacker symbol som passar till ändamålet.
    Symbolen ska helst vara svensk och gärna med fornnordisk anknytning, då detta passar i sammanhanget(lägger i värdering i ämnet annars).
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Symbol för Frihet.
  • M C

Klassiska brukar vara en ring med en gubbe i, utan armar och huvud. Hippie-eran hade så.
    Ska se om jag hittar nån bild.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Sökte vidare och det är eg peace-symbolen, frihet är inte samma sak.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Kitsune

LOL

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • KristenTjej84

För mig är korset symbolen för frihet.
    För tack vare Jesus seger på korset kan man bli fri från både synd, ångest och sjukdomar.

• ViceGuy
    KristenTjej84 skrev 2011-02-17 12:19:03 följande:

Bara en religiös kan tolka ett tortyr-redskap som en frihets-symbol ^^
    För tack vare Jesus seger på korset kan man bli fri från både synd, ångest och sjukdomar.

Nja... hade en super-kristen släkting som hade både den ena och den andra sjukdomen, tills hon tillslut dog en smärtsam död i cancer. Så ditt uttalande stämmer inte.
    Knowing science is knowing the mind of God.
  • oOHalalOo

AquariusGirl

Hur menar du då? Går det att tolka som att de som är 'riktigt kristna' aldrig drabbas av sjukdom, och de kristna som är lite frilansare eller moderna/liberala kan drabbas av ångest och sjukdom? Men att den sanna troende så att säga är immun mot att drabbas av det? 

• Tygtiiger
    oOHalalOo skrev 2011-02-21 07:28:20 följande:
    AquariusGirl

Hur menar du då? Går det att tolka som att de som är 'riktigt kristna' aldrig drabbas av sjukdom, och de kristna som är lite frilansare eller moderna/liberala kan drabbas av ångest och sjukdom? Men att den sanna troende så att säga är immun mot att drabbas av det? 
    Det kallas framgångsteologi och enligt min åsikt är det en grym och skadlig tro. När jag träffar kristna av den riktningen springer jag skrikande åt andra hållet.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • MaaxMaax

..Jag skulle i sånna fall säga att det tomma korset är en ännu större symbol för friheten. Framgångsteologi har jag inte mycket till övers för. Däremot är löftet om uppståndelsen (det tomma korset), vinsten över döden, för mig förenat med den frihet du beskriver. Sen har krucifixet stor betydelse för mig också, naturligtvis.
Svar på tråden Symbol för Frihet.