• jamieclaire

Bilresa med bebis. Babyskydd?

Hej!

Vi ska på lång bilresa med 4 månaders bebis och behöver lite råd och tips. Vi kommer att köra ca 100 mil och hoppas att det inte ska ta längre än ett dygn. Hur länge i sträck orkar en bebis åka? Kan de sova i babyskyddet? Hur har ni gjort med amningspauser? Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Bilresa med bebis. Babyskydd?
  • Trisse78

Det finns ju något speciellt nät och sele/bälte för att spänna fast liggdelen på vagnen i bilen och då kan bebisen ligga i den och sova.

Vet inte exakt hur det fungerar men gå och fråga på t.ex babyproffsen eller liknande.

Bebisar ska väl inte sitta/ligga och sova i babyskyddet för länge, de behöver ju också sträcka ut ryggen.

Amningspauser kan ni ju ta vid rastplatser, du kan ju amma i bilen.

• jamieclaire

Läste på Folksams hemsida att de starkt avråder från användning av dessa speciella "nät" eftersom barn har skadats allvarligt. http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktestmedbarnibil

Hur länge är "länge", egentligen? Jag har sett att det finns barnvagnar som man kan fästa sitt babyskydd på. Är det någon som har en sådan vagn? Hur länge orkar era bebisar åka i dem?

• GrodanHopp

Sambon o jag åkte runt 90mil på ca 12timmar. Inga barn o inga onödiga stopp. Så ni klarar de definitivt på mindre än ett dygn om ni håller hyfsad fart.

• Kinya

Ett spädbarn ska inte sitta i ett babyskydd längre än 2 timmar i sträck enligt vår sköterska på BVC. Sen måste man ta loss bebisen och låta honom/henne sträcka ut sig och ligga fritt ett tag. Det har nåt med ryggen att göra. Den kan visst ta skada om de sitter för länge i ett babyskydd. Ni får väl köra 2 timmar sen ta en paus och låta bebisen ligga i sin vagn medan ni pausar och sen köra. Jag hade bokat övernattning på halva vägen och tagit det lugnt.

• Trisse78
    jamieclaire skrev 2011-02-15 22:03:49 följande:
    Läste på Folksams hemsida att de starkt avråder från användning av dessa speciella "nät" eftersom barn har skadats allvarligt. www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/kroc...
    Ok, detta hade inte jag hört.
    Skulle inte testa någon sådan då.
  • jamieclaire

På NTFs hemsida hittade jag en frågespalt där det står: "Hur länge ett barn kan färdas i babyskyddet är svårt att säga i timmar och minuter. Det varierar mycket från barn till barn. En tumregel är att när barnet börjar "gnorka" (innan barnet börjar skrika) är det dags att stanna bilen, ta en paus och ta upp barnet."

Är det någon som kört långa sträckor med bebis i babyskydd? Hur länge "orkade" era bebisar innan de började "gnorka"???? (Lustigt ord, aldrig hört tidigare)

• AAEV

Jag har åkt 70 mil med en tremånaders en gång. Vi stannade två gånger för mat - resten av tiden sov han som en stock :)

• jamieclaire
    FrökenLindström skrev 2011-02-17 15:00:20 följande:
    Jag har åkt 70 mil med en tremånaders en gång. Vi stannade två gånger för mat - resten av tiden sov han som en stock :)
    Det låter ju bra! Jag lovar att återkomma och berätta hur vår resa gick!
    Margaux skrev 2011-02-16 21:11:36 följande:
    Om ni har råd hade jag köpt en sån här:
    www.britax.no/bilseter/bilseter/baby-safe-sle...
    Finns från många tillverkare... man kan ju inte använda den så länge, så det borde ju gå att köpa på blocket.
    Den hade ju varit perfekt! Men, som du säger, har den ju en begränsad användning. Ska kolla Blocket i alla fall.
  • Jigge

Om ni åker på kvällen så kanske bebisen sover mycket. Har åkt 60 mil med bebis, två stopp. Han var hur nöjd som helst och sov mycket.

• Svallin

Vi åker 70 mil några ggr / år. Då vår nu snart 4-årstjej var 3 månader åkte vi första gången och har använt oss av Acta Gracos Duologic tills vår senaste resa (Nu har vi gått över till DuoFlexen. Vi har stannat ca 3 ggr på vägen varav ett stopp på 1 timme och resten bara korta och resan har då gått på ca 9 timmar. Vi har aldrig haft nåt extraskydd och helt enkelt även förlitat oss på att barnet faktist säger till om det blir obehagligt att sitta. Sista 5-10 milen kan vara lite bökiga med lite gnäll, men brukar avhjälpas med lite luft och att sträcka på kroppen.

Hoppas allt går bra på er resa och att ni inte oroar er för mycket.

Ps. Lyssna på Folksams råd. De vet vad de talar om. DS

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
  • jamieclaire

Tänkte berätta hur det gick!  vi reste således på natten, avfärd ca kl 17 och avverkade ca 110 mil på 15 timmar.

Vår 4 månaders bebis somnade snabbt i babyskyddet (Actra Graco) och vaknade ca var tredje timme, då vi stannade, drack en kopp medhavd termoskaffe och ammade och ibland tankade bilen. Vi hade ett längre stopp efter 2 timmars färd för kvällsmat och tandborstning. Då fick bebisen sträcka ut i vagnen. Somnade snabbt om när vi började köra igen och vår 3-åring, tyckte det var väldigt spännande med resa och att få titta på DVD-film i bilen och lyckades hålla sig vaken till kl 21, men sedan sov hon också gott och vaknade inte under nattens korta "amningsstopp".

Inget gnäll alls från bebisen alltså! Jag tyckte det var väldigt smidigt att köra nattetid (lite trafik) och det var skonsamt för barnen och de var glada och utsövda efter resan. Nackdelen var väl att vi var lite trötta nästa dag.

• Svallin

Bra att det gick bra för er!

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
Svar på tråden Bilresa med bebis. Babyskydd?