• Anonym (sjukskriva sig)

Sjukskriva en föräldraledig mamma?

Jag har under min sons snart 6 levnadsmånader mått psykiskt dåligt och lidit av förlossningsdepression, mycket på grund av att det blev akut kejsarsnitt och att han var inlagd på sjukhus i tre veckor, det är än idag inte bra då han fått men i hjärnan pga syrebristen som skedde. Mår mycket dåligt över detta. Går numera hos BUP. Min sambo jobbar heltid plus lite till. Nu funderar vi på om han kan ta ett halvår föräldraledigt som jag har kvar så jag kan sjukskriva mig då jag känner att jag inte har ork att ta hand om vår son själv.

Vore tacksam om någon vet, har googlat runt men hittar inget bra svar..

Hjärta

• Svar på tråden Sjukskriva en föräldraledig mamma?
  • Idiolatri

Är du sjuk är det klart att du kan sjukskriva dig och din man vara föräldraledig ist för att ta hand om barnet. Jag gissar dock på att du behöver ett läkarintyg för att kunna sjukskriva dig. Ring och hör med försäkringskassan.

• Anonym

Är du ung ts? Har du arbete att gå tillbaka till? Sgi?

Sambon kan vara föräldraledig om hans arbete godkänner det. Ansökan måste, om arbetsgivaren kräver det, vara inne 2 månader i förväg.

Sjukskriven blir du bara om läkare anser det nödvändigt.

Ok tack för ditt svar. Ska ta kontakt med FK.

• Anonym

Ja, man kan bli sjukskriven även som föräldraledigt. Ta kontakt med "din" läkare och förklara hur du mår.
    För det är ju denne som sjukskriver dig, man kan inte sjukskriva sig själv.

Jag är 24 år, ja jag har ett arbete att gå tillbaka till.

Min sambos jobb är nog inga problem, tror jag iaf.

Kan inte BUP "rekommendera" att jag borde sjukskrivas till läkaren?
    Vad för typ av läkare ska man kontakta?

Är det sjuklön man får då? 80%? Hur länge kan man vara sjukskriven pga psykisk ohälsa?

• Anonym
    Anonym (sjukskriva sig) skrev 2011-02-15 22:50:13 följande:
    Jag är 24 år, ja jag har ett arbete att gå tillbaka till.

Min sambos jobb är nog inga problem, tror jag iaf.

Kan inte BUP "rekommendera" att jag borde sjukskrivas till läkaren?
    Vad för typ av läkare ska man kontakta?
    Ja, ansvarig läkare på bup kan skriva ett intyg om hon/han tycker en sjukskrivning är vad som behövs.
    Prata med din kontakt där så hjälper de dig. Du kan bli sjukskriven sålänge som det är befogat, förhoppningsvis får du någon slags terapi så du blir bättre fort
  • norrlandsflicka

Man kan bli sjukskriven när man är föräldraledig. Det blev jag för foglossningar. Min man fick då vara hemma och tog ut tillfällig föräldrapenning för sonen. Man får sjuklön på 80 % av lönen.

• Anonym
    Anonym (sjukskriva sig) skrev 2011-02-15 22:51:14 följande:

Är det sjuklön man får då? 80%? Hur länge kan man vara sjukskriven pga psykisk ohälsa?

Det är ganska svårt att få psykisk ohälsa godkänd. Fk har regler som säger att ett par veckors sjukskrivning kan vara befogat i det akuta skedet sjukskriva i en eller ett par veckor om ens det.
  • imsel

Man kan bli sjukskriven av läkare för depression(eller vad man nu har) det är enkelt.

Men att få det godkänt av FK är allt annat än lätt tyvärr :(
    Man får be läkaren skriva noggrant och NÄSTAN överdriva lite.

Jag blev sjukskriven av läkare när mitt barn var kring 6 mån.
    Mådde ganska dåligt innan jag blev sjukskriven, men sedan vågade jag knappt vara hemma ensam med bebisen..Han var nästan konstant missnöjd och sov knappt..

Jag hann vara hemma i några månader innan FK hade beslutat nåt, men det blev till slut avslaget.

april 09 kom min bebbe

Men hur ska man klara sig då? Man måste ju få pengar på något sätt? Vad är det för vits att gå och sjukskriva sig hos en läkare om man ändå inte får några pengar? Då kan man ju bara vara hemma utan sjukskrivning.

• Anonym
    Anonym (sjukskriva sig) skrev 2011-02-16 00:31:52 följande:
    Men hur ska man klara sig då? Man måste ju få pengar på något sätt? Vad är det för vits att gå och sjukskriva sig hos en läkare om man ändå inte får några pengar? Då kan man ju bara vara hemma utan sjukskrivning.
    Ja, det är så det funkar tyvärr. Har du tur får du försörjningsstöd från soc efter ansökan, men endast om maken/sambon tjänar under socnormen för er familj (inkl. barnbidraget så klart).

Men usch.. nu blir jag ännu mer fundersam, vi kommer ju inte överleva då. Bor i bostadsrätt och har lån och räntor som måste betalas..

• Anonym
    Anonym (sjukskriva sig) skrev 2011-02-16 10:34:56 följande:
    Men usch.. nu blir jag ännu mer fundersam, vi kommer ju inte överleva då. Bor i bostadsrätt och har lån och räntor som måste betalas..
    Testa ivarjefall. Jag hade inga problem att bli sjukskriven för psykisk ohälsa (3månader)
  • Anonym

Jag har varit sjukskriven i ett år för depression. Fick oxå en förlossnings depression och sambon fick då ta tillfällig vård av barn tror jag det hette när jag blev sjukskriven. Varje gång när jag ska skicka in ett intyg från läkaren till fk är jag skit rädd för de ska neka mig sjukpenning. Men jag har väl haft tur när man läser om andra skräck exempel när sjuka inte får vara sjukskriven. Skulle jag bli nekad sjukskrivning vet jag inte vad jag skulle göra, antagligen bli tusen gånger sämre i mitt mående. Äter både antidepressiva och går i terapi en ggr i veckan så jag försöker väl bli bättre så mycket jag bara kan

• Anonym

Varför skulle det vara svårare att bli sjukskriven för psykisk ohälsa än tex ett brutet ben?! Är det för psykisk ohälsa inte syns utanpå ?

Jag ska testa.. vi får se hur det går. Får du pengarna näst kommande månad som en vanlig lön eller får du vänta i flera flera månader anonym?

• imsel
    Anonym skrev 2011-02-16 17:32:54 följande:
    Varför skulle det vara svårare att bli sjukskriven för psykisk ohälsa än tex ett brutet ben?! Är det för psykisk ohälsa inte syns utanpå ?
    Tyvärr är det så Rynkar på näsan
    Kanske för att det är så lätt att fejka?

Skickar man bara in alla papper fort som f*n, och får läkaren att skriva noggrant och ingående så kan man ju få pengar ganska snabbt. Bara det blir godkänt som sagt.

Min första läkare skrev bara "lätt depression" på mitt sjukintyg, och då är det inte så konstigt att det blev
    avslaget Obestämd
    Sedan pratade jag med en annan läkare (för han som skrev mitt var såklart inte kvar. Vi har många stafettläkare här) som skrev ett till, men det var tvunget att bli påskrivet av den första läkaren så allt tog sån jäkla tid, plus att jag var så seg med att skicka in dom rätta papprerna (mådde ju som sagt inte bra och orkade inte ta tag i ett skit).
    Hade dom kommit in tidigare (vet inte ens om det kanske var papprerna som kom in för sent, för man har ju bara ett visst antal dagar att få in nya papper om man vill överklaga) kanske jag hade fått.
    april 09 kom min bebbe

Jag var hos psykologen idag, dem var två st för att båda ska vara med under mitt "program" för att få hjälp med anknytningen. Den ena föreslog sjukskrivning innan jag tog upp det själv och den andra höll med så dem skulle skriva ett underlag till läkaren och att läkaren ska skriva ett sjukintyg. Dem hoppades och tycker att jag behöver 6 mån. Får se hur det går med FK. Tack för all hjälp snälla ni

Svar på tråden Sjukskriva en föräldraledig mamma?