• Jinxen

Mjölken sinar...

Hej! När min lilla flicka var nyfödd hade jag för mycket bröstmjölk o nu när hon växer i rasande fart så verkar min bröstmjölken sina/inte räcka till. Så jag måste ge ersättning. Jag vill väldigt gärna amma, fick kämpa med det en del i början men nu gör det inte ont längre, o då verkar jag inte ha nåt kvar.. Vad kan jag göra för att få mer mjölk i mina bröst??? Hjälp..

• Svar på tråden Mjölken sinar...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är naturligtvis så att bröstmjölksproduktionen kan se väldigt olika ut. Det finns flera skäl till det.
    Några grundläggande faktorer om man vill öka/upprätthålla sin produktion kan man dock ta fasta på. Bland annat bör du se till att du själv dricker och äter regelbundet, inte stressar, promenerar/rör på dig och under en period kanske ammar oftare, varannan timme.

Många mammor tycker även att "amningste" hjälper. Du kan göra eget genom att blanda 1 tsk anisfrön, 1 tsk fänkålfrön, 1 tsk kumminfrön och koka upp det med 2,5 dl vatten och låt de dra i 5-10 min, sila sedan bort fröna och drick 5-6 koppar om dagen.

Oavsett om du får igång din produktion eller om du behöver börja med ersättning, så är huvudsaken att din dotter får mat, så att hon kan växa och må bra.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Mjölken sinar...