• camillas1985

Bajsar väldigt ofta.

Har en pojke på 6,5 månad som nu bara äter gröt och mat under dagarna då han vägrar flaskan. Har försökt ge honom välling men det vill han inte ha. Tycker att han de senaste 2 veckorna ha bajsat väldigt ofta. Igår var det 6 gånger och det kommer inte jätte lite men heller inte mycket. Undrar om man kan ge typ katrinplommonpure för att försöka få honom att få ur sig allt på en gång? Han är inte hård/lös i magen utan normal. Han blir väldigt irriterad i stjärten och har till och med blödit för att det blir så mycket torka.

Undrar även om du har något tips på hur jag ska kunna få honom att gilla välling. Fick tipset om att ha i lite oboy i början men kan jag undvika socker så är ju det ett plus.

Tack på förhand.

Isak 090201 William 100721
  • Svar på tråden Bajsar väldigt ofta.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att när barn börjar med mat, så bajsar många barn ofta mindre mängder men oftare. Upplever du dock att han är hård och inte bajsar ordentligt kan det vara effektivt med katrinplommonpuré. Ge någon tesked per dag i så fall.
    Det kan vara bra att massera med lite olja om han fått sprickor eller liknande runt ändtarmsöppningen.
    Blir han påtagligt besvärad och/eller inte bajsat på tre dagar bör du dock kontakta BVC.

Jag kan hålla med om att det verkar dumt att börja med oboy i vällingen.
    Du kan prova att erbjuda en tesked i samband med annan mat, som när du introducerar nya smaker. Öka långsamt  och låt honom vänja sig helt enkelt. Det kan ta 40 ggr innan de accepterar en ny smak eller konsistens!
    Många barn kommer dock aldrig igång med att dricka välling, trots allt, vilket å andra sidan absolut inte gör något.

MVH Christine

Svar på tråden Bajsar väldigt ofta.