• mamma2004

snickerskakor!

Jag funderar på att baka snickerskakor idag... Är det någon som har ett smarrigt recept på sådana? Dela gärna med er av det i så fal

Det är sååå gott!

• Svar på tråden snickerskakor!
  • Jennelii

SNICKERSKAKA

3 ägg
    4½ dl socker
    225 g smält smör
    4½ dl mjöl
    3 tsk vanillinsocker
    1½ tsk bakpulver
    175 g jordnötter
    1 kaka ljus blockchoklad

Vispa ägg o socker poröst. Blanda mjöl, vanillinsocker, bakpulver och rör försiktigt ner det i äggsmeten och häll ner det smälta smöret. Häll i en långpanna och sprid ut jordnötterna jämt över. Grädda, smält chokladen och bred den över kakan.

200 grader mitten 15 min

eller dessa....

JORDNÖTSKAKA

2 dl socker
    2 dl sirap
    1 brk jordnötssmör med bitar
    10 dl rice crispies
    1 dl kokos
    2 ljusa blockchokladkakor

Blanda ihop socker, sirap och jordnötssmör i en kastrull och låt det smälta. Blanda allt i en skål och slå ned det i en smord långpanna och platta ut med en gaffel. Smält chokladen och häll över efter att kakan stått i frysen en stund.

• mamma2004

åhh vad gott!
    Tack för recepten. Jag hittade det receptet med jordnötssmör i så knatade jag iväg till affären. Tror du inte att jordnötssmöret var slut. Så nu är jag hemma igen. Och självklart har jag inte jordnötter heller... Det blir till att baka en annan dag.

• Jennelii

Testa den översta kakan, den är faktiskt himla god, det blir inte som "sockerkaka" utan den är seg o god....

• pingus

Här är oxå ett recept på snickerskaka!

1burk jordnötssmör
    1 dl kokos
    2 dl sirap
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    Detta värms i en gryta OBS!! Inte koka
    Blanda sedan i 1 liter kellogs K (kossas om man vill)

Jättegoda!! Lycka till

Bred ut i en långpanna.Låt svalna
    Smällt sen 200g blockchoklad och bred på
    Dela i bitar

• pingus

jaja...det blev lite fel...
    Men jag antar att ni förstår ändå...!

• Isanna

Vet ni vad man kan göra mer då? När det gäller Pingus receps så kan man gott o väl smeta ut kolasås på botten o sen på med den smälta chokladen! Inte för mycket kola bara, då blir det kladdigt, men så där lagomt! Extra-smarrigt!

• mamma2004

Vad gott allting låter!
    Jag har fått min man till att köpa två burkar jordnötssmör nu så det blir till att baka dubbel sats imorgon. Visserligen ska jag bort vid tvåtiden men man hinner ju innan det
    Imorgon blir det snickerskakor för hela slanten
    Tack för alla tips!

Svar på tråden snickerskakor!