• Baby

Marsvin förlorat kompis, sörjer- vad göra?

Hade två marsvinshanar som bott tillsammans sedan födseln. Tyvärr dog den ena förra veckan och den som finns kvar sörjer nu. Den är deppig och hängig. Vad göra?
    Skaffa ett nytt marsvin? Kommer dom att komma överens? Bäst att skaffa en bebis eller ett vuxet marsvin?
    Allt jag vill är att min lilla pärla ska må bra.

• Svar på tråden Marsvin förlorat kompis, sörjer- vad göra?
  • Anna1972

Dom kan sörja rejält.Du bör skaffa sällskap för dom kan dö av sorg också.Hanar brukar inte gå så bra ihop om man inte haft dom båda från födseln.Så jag rekomenderar inte att du skaffar en till hane även om det är en unge.Skaffar du en hona så blir det ungar.Man kan ha kanin ihop med marsvin och det skulle jag hellre rekomendera.Har själv haft kanin och marsvin ihop och då spelar det ingen roll vilket kön kaninen har.Det ända man ska tänka på då är att kaniner skuttar så buren ska inte vara så liten får då kan kaninen göra illa marsvinet.Lycka till!

• Kya

håller med första inlägget. jag hade två hanar för x antal år sen, ena dog. det dröjde inte länge förrän den andra hade sörjt ihjäl sig. så du får nog skynda på med att skaffa en kompis åt honom. för det kan gå ruskigt fort...

F och L, mina stjärnor :)
  • Ireth

Hej! Marsvin och kaniner bör ej bo tillsammans. Det bästa du kan göra är att skaffa en ung marsvinshane till din kvarvarande hane. Då kommer han leva upp ordentligt. Det är helt felaktigt att två hanar måste ha vuxit upp ihop för att hålla sams, däremot kan det vara lite knepigt att sätta ihop två vuxna hanar. Du bör heller inte skaffa en hona eftersom en hona och hane ej ska bo tillsammans permanent, såvida hanen inte är kastrerad (vilket är ett riskfyllt ingrepp). En hane som är precis leveransklar blir bra :) Och tänk på att hellre köpa från uppfödare än djuraffär!

(Föder själv upp marsvin, och vet vad jag pratar om.)

• Ireth

Tillägg: Dessutom ska marsvin enligt lag bo med minst en artfrände - dvs ett annat marsvin.

• Kya
    Ireth skrev 2011-02-16 10:06:42 följande:
    Hej! Marsvin och kaniner bör ej bo tillsammans. Det bästa du kan göra är att skaffa en ung marsvinshane till din kvarvarande hane. Då kommer han leva upp ordentligt. Det är helt felaktigt att två hanar måste ha vuxit upp ihop för att hålla sams, däremot kan det vara lite knepigt att sätta ihop två vuxna hanar. Du bör heller inte skaffa en hona eftersom en hona och hane ej ska bo tillsammans permanent, såvida hanen inte är kastrerad (vilket är ett riskfyllt ingrepp). En hane som är precis leveransklar blir bra :) Och tänk på att hellre köpa från uppfödare än djuraffär!

(Föder själv upp marsvin, och vet vad jag pratar om.)
    varför bör inte kaniner och marsvin bo tillsammans? *nyfiken*
    F och L, mina stjärnor :)
  • Anna1972
    Kya skrev 2011-02-16 10:09:14 följande:
    varför bör inte kaniner och marsvin bo tillsammans? *nyfiken*
    Kaniner kan sparka marsvinen.Marsvinshanar kan slåss och ha i hjäl varandra eftersom det handlar om rangordning.
    .
  • Anna1972
    Ireth skrev 2011-02-16 10:07:58 följande:
    Tillägg: Dessutom ska marsvin enligt lag bo med minst en artfrände - dvs ett annat marsvin.
    Nä..man behöver inte ha samma artfrände om omständigheterna är speciella enligt djurskyddslagen.
  • Ireth

#7 Hur är detta fall "speciella omständigheter"? Speciella omständigheter vore i detta fall om TS hade testat med att sätta ihop sitt marsvin med flera olika andra marsvin, och att hanen är onormalt aggressiv=det har inte funkat med någon kombination.

• Ireth

Marsvinshanar slåss inte så pass att de har ihjäl varandra. Är det problem med rangordningen så kan de slåss tills blodvite uppstår, men då tar man givetvis isär dem?

Ser inte heller hur det kan bli problem med rangordning om man sätter ihop en äldre hane med en 5-veckors hane. Rangordningen finns då redan naturligt.

Kaniner har mycket kraftiga bakben och kan orsaka stora skador på marsvin. De har dessutom olika näringsbehov, talar inte samma "språk", och kaniner har en bakterie i sina luftvägar som i värsta fall kan orsaka lunginflammation hos marsvinet.

Det allra, allra viktigaste i ett marsvins liv - är just en kompis av samma art. De är och förblir flockdjur. Inte en kanin i världen kan ersätta detta.

• Ireth

Satte senast i förrgår ihop två hanar som DESSUTOM går i avel, de är 2 resp 5 år gamla. Den ena sitter just nu och slickar på den andres öron. Men givetvis finns det undantag, som alltid.

• Anna1972
    Ireth skrev 2011-02-16 10:55:33 följande:
    Satte senast i förrgår ihop två hanar som DESSUTOM går i avel, de är 2 resp 5 år gamla. Den ena sitter just nu och slickar på den andres öron. Men givetvis finns det undantag, som alltid.
    Självklart ska hon prova om det går.Men som sagt det är inte alltid man kan ha 2 hanar tillsammans.Har också haft en hel del marsvin så jag pratar också om egen erfarenhet.Allt går att lösa om man ger sig sjutton på det :)
  • Baby

Då får jag försöka hitta en ung hane. Vet ni någon uppfödare runt Eskilstuna?

• Jagsjälv

Har två marsvin jag oxå. Undrar vad man gör om det ena dör och man inte vill ha flera marsvin sedan? Dör den andra stackarn av sorg eller vad gör man? De börjar bli till åren...

• redneck girl

skaffa en ny unge och hoppas på att den blir väl mottagen.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Dilan

de här med att man inte ska ha kaniner o marsvin ihop. i djuraffären går dom allt som ofast tillsammans?

• Ireth

#15 Djuraffärer brukar också ofta rekommendera att marsvin ska vara ensamma för att bli tamare. Tyvärr är de flesta djuraffärer dåligt upplysta...

• Ireth

#13 Marsvin håller ju så att säga igång varandra... Är det ett gammalt marsvin så kan man ju tänka sig att den som blir kvar blir stillaliggande och har inget som aktiverar, då kan de tackla av ganska snabbt. Hur gamla är "till åren"? Kan man anta att den kvarvarande inte kommer dö inom den närmaste framtiden så tycker jag absolut att man ska låta honom få en ny kompis.

#12 På svenskamarsvinsforeningen.se kan du se registrerade uppfödare och vart i landet de finns :)

Svar på tråden Marsvin förlorat kompis, sörjer- vad göra?