Hemma innan BF, hur lång tid?
Hur låg tid har man rätt att vara hemma utan att man är sjuk innan BF?
Hur låg tid har man rätt att vara hemma utan att man är sjuk innan BF?
Du som är gravid har rätt att vara ledig med föräldrapenning från och med den 60:e dagen före din beräknade förlossning. Dessa dagar ingår i de totala antalet föräldrapenningdagar som du har rätt till för barnet.
Du kan ta ut föräldrapenning 60 dagar innan BF. Om du har ett tung eller farligt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning och det kan man få ganska tidigt beroende på vilken typ av jobb du har.
Men annars är det 60 dagar som gäller om du vill börja ta ut dina föräldradagar.
Står på försäkringskassans hemsida :)
Du har möjlighet att gå hemma de sista 60 dagarna om du inte klarar/orkar jobba längre. Innan dess är det väl sjukskrivning som gäller om jag förstått det rätt. Väntar mitt första men har läst runt lite.
Om du har ett tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning (eller graviditetspenning som det heter nu efter årsskiftet), blir du beviljad det så får du gå hem 60 dagar innan BF med betalt fram till tio dagar innan BF. Det är samma ersättning som om du hade varit sjukskriven.
Om du inte får någon havandeskapspenning får du lov att börja plocka av dina föräldradagar 30 eller 60 dagar innan BF, är inte riktigt säker på vilket men jag hade ringt eller mailat försäkringskassan med mina frågor om jag hade varit du.
Lycka till!
Du har rätt att gå ner i tjänst långt tidigare än de 60 dagarna har jag för mig, utan att förlora din fp/sgi!