• lillaperfect

tjejklassikern

Jag har nu bestämt mej för att jag ska ha som mål att genomföra en tjejklassiker. troligtvis 2013, någon här som har eller ska genomföra det?

det som ingår är:

genomföra ett av skidloppen Kristinaloppet 30 km eller Tjejvasan/Kortvasan 30 km cykla Tjejvättern 100 km simma Vansbro Tjejsim 1 km springa Lidingö Tjejlopp 10 km

det jag tror kommer bli jobbigast för mej är cyklingen och skidorna.  Någon som har någon bra ide om hur man bör lägga upp sitt träningsschema för att klara detta?  
    Jag är nu inte i speciellt tränad utan rider ett par dagar i veckan och går promenader.  =)

• Svar på tråden tjejklassikern
  • Janna84

Jag genomförde tjejklassikern 2008 och kommer satsa på halvklassikern 2012.

Börja träna så tidigt som möjligt och lägg träningen på en rimlig nivå i början. Ta inte ut dig utan se till att träningen blir rolig. Inför vansbrosimmet tycker jag att du ska simma i en sjö med våtdräkt på så du vänjer dig vid känslan. I övrigt är det bara att börja träna så snart det är möjligt.

Varför vänta till 2013 förresten? Du hinner lugnt komma i bra form till 2012. Jag ska ha bebis i aug och räknar med att åka skidor när bebisen är ca 6 månader.

• lillaperfect

Va roligt, vilken av grenarna tyckte du va värst/roligast?

Ja ifall jag är i bra form till 2012 så kör jag det då. Jag är rätt mkt nybörjare inom alla grenarna.  Här är det fortfarande is på vägarna så vågar inte ge mej ut och springa ännu.

Så har tänkt mjukstarta nu med spinning/crosstrainer 3dgr i veckan och simning 1dag. sedan utöver det lite power yoga och ridning bara för att det är roligt tills att det går att börja träna ute.
    ser det för lätt ut? eller bör jag lägga in någon annan typ av träning också nu i början? =)

• Janna84
    lillaperfect skrev 2011-02-16 11:17:42 följande:

Va roligt, vilken av grenarna tyckte du va värst/roligast?

Ja ifall jag är i bra form till 2012 så kör jag det då. Jag är rätt mkt nybörjare inom alla grenarna.  Här är det fortfarande is på vägarna så vågar inte ge mej ut och springa ännu.

Så har tänkt mjukstarta nu med spinning/crosstrainer 3dgr i veckan och simning 1dag. sedan utöver det lite power yoga och ridning bara för att det är roligt tills att det går att börja träna ute.
    ser det för lätt ut? eller bör jag lägga in någon annan typ av träning också nu i början? =)

Värst var skidorna men vi hade inte världens bästa väder. Det var full sol, ca 3-4 plusgrader, vi startade i näst sista startledet och spåren var i det närmsta obefintliga (vi åkte alltså runt i en blöt, grynig sörja...). Raksträckorna som man trodde skulle bli de lätta delarna blev tokjobbiga för nästan all energi gick åt till att hålla balansen, om det är spår behöver man ju bara tänka på att ta sig framåt. Det var köer i nerförsbackarna och många tog t o m av sig skidorna och gick ner.

När det var dags för lidingö tjejlopp var jag skadad så jag gick banan runt. Kan dock avslöja att den var väldigt jobbig även vid en rask promenad och om jag joggat hade jag nog tyckt att den var värre än tjejvasan. Jag hade hört talas om abborrbacken och försökte mentalt förbereda mig men vad jag inte förstått var att man mer eller mindre sprang upp på ett mindre berg och sedan ner igen. Det var en lång seg uppförsbacke som avslutades med abborrbacken som nästan var lodrät (kändes så iaf ). Sedan när man var lagom mör i benen var det dags att springa (eller i mitt fall gå) i utförsbacke. Vissa var så slut i benen att de ramlade så det är smart att träna mycket terräng innan loppet. Alternativt kan man ju gå om man känner för det.

Lättast var simningen som jag bävade mest för innan jag påbörjade tjejklassikern. Även cyklingen var relativt enkel men jag hade sjukt ont i rumpan efteråt. Jag hade varit utomlands hela maj och loppet var i början av juni så jag hade endast hunnit cykla två gånger innan det var dags att köra loppet. Min rumpa värkte från träningen redan när jag påbörjade loppet och jag ville inte se en cykelsadel på flera veckor efteråt Själva cyklingen gick dock bra och jag hade mycket energi kvar då jag gick i mål.

Jag tycker din träning ser ut som en bra början. Det går att klara tjejklassikern otränad men om det ska bli en kul upplevelse är det bra om man är i någorlunda bra form. Så snart det är möjligt tycker jag att du ska börja träna ute så mycket som möjligt.
  • iaseia
    lillaperfect skrev 2011-02-16 09:42:31 följande:
    Jag har nu bestämt mej för att jag ska ha som mål att genomföra en tjejklassiker. troligtvis 2013, någon här som har eller ska genomföra det?

det som ingår är:
    genomföra ett av skidloppen Kristinaloppet 30 km eller Tjejvasan/Kortvasan 30 km cykla Tjejvättern 100 km simma Vansbro Tjejsim 1 km springa Lidingö Tjejlopp 10 km

det jag tror kommer bli jobbigast för mej är cyklingen och skidorna.  Någon som har någon bra ide om hur man bör lägga upp sitt träningsschema för att klara detta?  
    Jag är nu inte i speciellt tränad utan rider ett par dagar i veckan och går promenader.  =)

Jag skulle jätte gärna vilja göra den men har inte planerat in något år. Vill komma in på polishögskolan först och sen vill ja göra den.
  • Sweet life

Jag gjorde 3/4 förra året. Fick bryta tjejvättern pga knäskada...

Jag ska lätt göra den igen!

Lättast var enligt mig simningen, dock hade vi 15 grader i vattnet när vi simmade och +-0 och regna när vi åkte skidor och regna när vi sprang. så de har ju kunnat vara liiiiite roligare..

Svar på tråden tjejklassikern