• Sofiapers

NUPP-KUB

Måste fråga. Vad är det för skillnad på NUPP och KUB? På måndag ska jag göra ett NUPP-test har aldrig hört talas om Kub.

• Svar på tråden NUPP-KUB
  • Sofiapers
    Vickan I skrev 2011-02-16 10:01:30 följande:

se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/s.../

NUPP mäter man endast nackspalten och får sedan en "risksiffra", vid KUB lägger det även till ett blodprov och mammans ålder för en mer exakt uträkning. Dock är båda metoderna endast en fingervisning och inget exakt.

Men jag har ju tagit blodprov också ??
  • Vickan I

Ja men då är det säkert ett KUB du ska göra, bara det att de kallar det för ett NUPP tror jag. Men bra de tagit blodprov, för den siffran du får då blir ju lite mer tillförlitlig.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Sofiapers
    Vickan I skrev 2011-02-16 10:07:50 följande:
    Ja men då är det säkert ett KUB du ska göra, bara det att de kallar det för ett NUPP tror jag. Men bra de tagit blodprov, för den siffran du får då blir ju lite mer tillförlitlig.
    Ok För både dom på Specmödra och min barnmorska kallade det NUPP.
  • Vickan I

Från början fanns ju bara NUPP och sedan tillkom KUB, så kan tänka mig att många fortsätter kalla det NUPP av vana. Tror inte så många gör endast NUPP längre heller, då KUB är lite mer tillförlitligt, men ordet hänger kvar. Lycka till ! Vi gjorde KUB och häftigt att få se den lilla , även om man var orolig inför siffran som skulle bli, men allt gick bra.

• Sofiapers
    Vickan I skrev 2011-02-16 10:17:57 följande:
    Från början fanns ju bara NUPP och sedan tillkom KUB, så kan tänka mig att många fortsätter kalla det NUPP av vana. Tror inte så många gör endast NUPP längre heller, då KUB är lite mer tillförlitligt, men ordet hänger kvar. Lycka till ! Vi gjorde KUB och häftigt att få se den lilla , även om man var orolig inför siffran som skulle bli, men allt gick bra.
    Ok TAck för dina svar Vi har redan gjort 2 ultraljud. Första såg man inget hjärta på så vi fick komma tillbaka efter 2 veckor och då såg vi hjärtat och hur h*n rörde sig
    Tack Uppdaterar här då vi varit på det på måndag
  • Vickan I

Härligt . Lycka till med allt nu!

• Vickan I

*viskar* vi plussade i onsdags kväll, så jag hoppas det går vägen så vi också får göra KUB snart .

• Sofiapers
    Vickan I skrev 2011-02-21 19:54:44 följande:
    *viskar* vi plussade i onsdags kväll, så jag hoppas det går vägen så vi också får göra KUB snart .
    Grattis till er Håller tummarna
Svar på tråden NUPP-KUB