• 071001

Få bort smält tyg från ett strykjärn?

Misslyckades kapitalt i morse och nu är det smält, svart sidenband på strykjärnet. Går det att få bort? Tips på hur jag får bort det?

• Svar på tråden Få bort smält tyg från ett strykjärn?
  • La Lola

Svinto?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • 071001

Tänkte på det, men blir inte ytan repig då?
    Du vet, det är oftast min man som stryker så jag vill inte förstöra hans järn ännu mer

• La Lola
    071001 skrev 2011-02-16 10:09:20 följande:
    Tänkte på det, men blir inte ytan repig då?
    Du vet, det är oftast min man som stryker så jag vill inte förstöra hans järn ännu mer
    Vet inte...men testa Vim/Gif o en svamp först då?
    Vim/Gif är lätt slipande men blir inte repigt (vi kör det ibland på vårat köksbord).
  • La Lola

Eller fråga din make vad hans tips är eftersom han är strykmästarn hos er.

• 071001

Han blev mest bara sur och tänker köpa ett nytt, "För jag tänker inte stå där imorgon utan järn". Han stryker en skjorta varje morgon. Ska prova Jif.

• La Lola
    071001 skrev 2011-02-16 10:13:49 följande:
    Han blev mest bara sur och tänker köpa ett nytt, "För jag tänker inte stå där imorgon utan järn". Han stryker en skjorta varje morgon. Ska prova Jif.
    *ooups*

Testa med Vim...Gif...Jif....eller vad tusan det nu heter.
  • 071001

Jo, ska göra det innan affärerna stänger då så han hinner få sig ett nytt järn annars! God damn, vilken dålig hemmafru jag skulle bli!!

• 071001

Det värsta, tycker jag, är att min blus blev förstörd!! Ska ta den till en skräddare och se om om den kan räddas med nytt tyg eller nåt.

• La Lola
    071001 skrev 2011-02-16 10:18:42 följande:
    Jo, ska göra det innan affärerna stänger då så han hinner få sig ett nytt järn annars! God damn, vilken dålig hemmafru jag skulle bli!!
    Ja urusel.
    071001 skrev 2011-02-16 10:19:49 följande:
    Det värsta, tycker jag, är att min blus blev förstörd!! Ska ta den till en skräddare och se om om den kan räddas med nytt tyg eller nåt.
    Ja det är värre än ett pajat strykjärn!
    Hoppas den går att rädda.
  • 071001

Får nog klippa och sy om lite bland sidenbanden men vi har en sjysst skräddare här vid jobbet som kankse kan komma på nån lösning som gör att blusen går att använda igen. 

• La Lola
    071001 skrev 2011-02-16 10:24:45 följande:

Får nog klippa och sy om lite bland sidenbanden men vi har en sjysst skräddare här vid jobbet som kankse kan komma på nån lösning som gör att blusen går att använda igen. 

Jag håller tummarna.
  • La Lola
    071001 skrev 2011-02-16 10:28:22 följande:

Tack babes!

Kyss
  • 071001

Inga andra riktiga husmors-tips att komma med idag?

• SkönaGG

Det kan funka att dra järnet mot en kant på strykbräden när det är varmt.

Alexandra -04, Beatrice -06, Christina -07 och Edward bf 18 mars
  • h34

Svinto eller Aceton(den utan olja). Länge sedan jag försökte rengöra mitt strykjärn(och länge sedan jag använde det) men jag provade med både Svinto och Aceton och vill inte minnas att det blev repat av Svinto?
    Men sitter det för mycket klet där så köp ett nytt- de kostar väl inte alltför mycket?
    Värm upp strykjärnet och gnugga med en tjock tuss blöt/ fuktig Svinto, det borde fungera? Sedan på det kanske Aceton?

• 071001

Tack alla för tipsen! Mr Strykjärn fixade det själv med sånt medel som man rengör hällen med och strök bort kletet sen. Tur att jag har en så redig karl .
    Att köpa nytt hade kostat närmare tusingen för han vill ha ett såpass vasst järn h34.

Svar på tråden Få bort smält tyg från ett strykjärn?