• mistie

hur ofta duschar/badar era barn?? (4åring+2åring)

Ville kolla lite hur ofta ni duschar eller badar era barn.. Jag har två pojkar på 2 o 4år.. jag brukar bada/duscha dem varannan dag, varannan tvättar jag mest av händer ansikte o rumpan o så.. brukar hälla olja i badet för att inte torka ut dem.. men jag känner nu i vintertid o alla sjukdomar som går så vill jag hålla dem fräscha.. (sommaren me kanske för då blir de ju skitiga varje dag..)

• Svar på tråden hur ofta duschar/badar era barn?? (4åring+2åring)
  • Hannah76

Min 4 åringa badar en gång i veckan och duschar en gång. Hon har så torr hud att det inte funkar oftare, även med olja. De andra dagarna tvättar jag av henne. Ang sjukdommar så är det ju främst handhygienen som är viktig.

10-åringen duschar/badar 3-4 gånger i veckan.

• Carisma95

Äldsta sonen (6,5 år) duschar ca 3-4 ggr/veckan. (Oftast i samband med/efter sin gymnastikträning och simskola). Yngsta sonen blir för det mesta 2 ggr/vecka, men ibland ytterligare någon mer gång.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Skarpa

Dottern på 3½ badar ungefär en gång i veckan. Hon blir inte smutsig, plus att hon är så pass torr i huden att hon inte skulle fixa att bada oftare. Tvättar underlivet (med vatten och olja) en gång om dagen, och mun och händer flera gånger per dag.

• Muffins i magen

Jag badar eller duschar min snart 3-åring ungefär var tredje dag men ibland går det någon dag extra emellan.

• MattssonE

jag kollade på doctors på tv4plus för några dagar sedan, då sa dem att föräldrar badar sina barn alldelles för ofta, egentligen ska man bara göra det 2 kanske 3 gånger i veckan. men det är väl olika :)

• Pruttiluskan

Dottern är 2,5 år.
    Har fått råd från bvc att inte bade henne för ofta, utan 1-2 ggr veckan & sedan vid behov då dottern är väldigt torr i hyn.

Har babyolja eller parfymfritt badskum i badvattnet & badar/duschar henne typ var 3-e dag eller vid behov.
    Tvättar naturligt vis händer, ansikte & även mellan benen då jag byter blöja några ggr under dagen. =)

• 071001

Hon är så torr i huden just nu att vi undviker bad men rumpan, händer och ansikte tvättas var dag. Dusch/bad nån gång i veckan för tillfället.

• nexie

Ungefär en gång i veckan på vintern. Super torr hud har båda (5 och 3 år) så de får sår och kliar sönder sig totalt. På sommaren blir det oftare, känns som de blir skitigare då än nu.

• mistie

2-3ggr.. iaf 3ggr / vecka blir ju varannan dag... varje dag tycker jag e för mycket.. men man kanske kunde dra ner lite iaf... hoppa över två dagar ibland...

• Tainted

Har inga problem med torr hud här men duschar dottern (4åring) 1 eller max 2ggr/vecka. händer och ansikte tvättas/torkas ju av flera gånger om dagen men helkroppsdusch blir som sagt inte så ofta. tycker det räcker bra såhär i vintertid, är ju värre på sommarn med svett och sand överallt.

Svar på tråden hur ofta duschar/badar era barn?? (4åring+2åring)