• tessum

Födelsedagspresent till 8-årig flicka?

Min dotter fyller 8 snart och jag vet inte vad jag ska ge henne så nu hoppas jag på en massa tips.

Det jag har funderat på är:
    En mobiltelefon (Hon har fått en skräptelefon av sin pappa medan alla andra kusinerna fick riktigt fina av sin farfar och det tyckte jag var elakt men jag är egentligen emot att så små barn ska ha egen telefon så här är jag kluven)

Ett Thomas Sabo berlockarmband ( Det är det enda hon verkligen önskar sig, men det är lite trist att ge henne något som hon förväntar sig att få)

Top model och make up model (Några häften ur denna serie kommer jag nog att köpa)

Böckerna prinsessan kristalla och jag älskar dig så att hjärtat brister (Ska jag köpa)

Något spel till Nintendo ds/Wii eller PS3 - tipsa gärna om roliga spel

Sambon tycker att vi ska ge henne ett fiskespö

• Svar på tråden Födelsedagspresent till 8-årig flicka?
  • Åssi

Om berlockarmbanden är det enda hon önskar sig så tycker jag att hon ska få det. Varför är det tråkigt att ge något som hon önskar sig? Om hon får något annat kanske hon blir jättebesviken. Vet inte vad ett sådant armband kostar, men kanske kan hon få något mer som hon inte förväntat sig och som blir en överraskning?

• tessum
    Åssi skrev 2011-02-16 11:23:59 följande:
    Om berlockarmbanden är det enda hon önskar sig så tycker jag att hon ska få det. Varför är det tråkigt att ge något som hon önskar sig? Om hon får något annat kanske hon blir jättebesviken. Vet inte vad ett sådant armband kostar, men kanske kan hon få något mer som hon inte förväntat sig och som blir en överraskning?
    Jag tycker att det är roligt att överraska henne med något som hon inte väntat sig men som hon ändå blir jätteglad för och just nu så är hon helt säker på att hon ska få armbandet så det blir ju som inte en överraskning.

Men jag tror nästan att hon ska få ett..om inget bättre dyker upp.

Armbandet och en berlock kostar ca 700:- , vi brukar ge pressenter för ca 1500-2000 så du har rätt i att vi kan ge något annat också.

Tack för svaret
  • Millans hustru

vi brukar ge vår dotter en fin klänning att ha på sitt kalas, o kanske någon tuff kofta o eftersom hon fyller på våren får hon ofta några lite mindre nödvändiga skor typ glittriga basketkängor eller nåt som hon hett önskar men som man kan klara sig utan egentlgien...
    kan ni inte hitta en kul teater elelr något att gå o se tillsammans?

• bustjejen

Självklart skulle jag gett berlockarmandet. Det är väl inte trist att ge något som hon verkligen önskar sig .
    Ett fiskespö är ju kul också, det har min 8-åriga dotter, och hon är jätteduktig på att kasta .

• Toomas

vi har köpt massa roliga pyssel som hon hjärna vill ha hon öskar sig inget med leksaker att göra längre hon tycker det e för små barn :D finns massa sånna pyssel saker man kan göra tvål o sånt de gillar hon

• tessum
    Millans hustru skrev 2011-02-21 19:59:55 följande:
    vi brukar ge vår dotter en fin klänning att ha på sitt kalas, o kanske någon tuff kofta o eftersom hon fyller på våren får hon ofta några lite mindre nödvändiga skor typ glittriga basketkängor eller nåt som hon hett önskar men som man kan klara sig utan egentlgien...
    kan ni inte hitta en kul teater elelr något att gå o se tillsammans?
    Min mamma har köpt en massa kläder till henne så jag antar att det blir an massa rosa/lila och glittriga saker Skrattande

Jag hade gärna sett en teater eller något men eftersom vi bor i lappland så är inte utbudet alltför stort.
    bustjejen skrev 2011-02-22 10:08:34 följande:

Självklart skulle jag gett berlockarmandet. Det är väl inte trist att ge något som hon verkligen önskar sig .
    Ett fiskespö är ju kul också, det har min 8-åriga dotter, och hon är jätteduktig på att kasta .

Jag har köpt armbandet men hittade ingen fin berlock så jag ska kika efter det imorgon när jag ska in till stan (bor ca 15mil ifrån närmsta stad)

Undrar hur utbudet på fiskespön är nu under vintern? Brukar de säljas året om?
  • Kinya

Böcker. Jag kommer inte ihåg riktigt vilken ålder som olika böcker passar till men av klassikerna så borde Oz-böckerna passa en 8-åring. Annars finns det en uppsjö av olika hästböcker som jag själv älskade när jag var 8 år. Britta och Silver var bra tyckte jag.

En ny cykel, rullskridskor och en rockring är andra saker som kan vara kul att få när man är 8 år tror jag.

Top Model och make up model tycker jag är fruktansvärda saker att ge till en 8-åring. Alldeles för utseendefixerat! Låt barn vara barn även om de själva vill vara "vuxna" i förtid och ha smink och liknande.

• Kinya

Ang. Nintendo Wii spel så tycker jag att New Super Mario Bros Wii är jättekul!

• bustjejen
    tessum skrev 2011-02-22 10:46:02 följande:
    bustjejen skrev 2011-02-22 10:08:34 följande:

Jag har köpt armbandet men hittade ingen fin berlock så jag ska kika efter det imorgon när jag ska in till stan (bor ca 15mil ifrån närmsta stad)

Undrar hur utbudet på fiskespön är nu under vintern? Brukar de säljas året om?
    Oj, 15 mil från närmsta stad! Det var en bit det

Tror säkert fiskespön säljs året om, kolla om du hittar någon fiskesportaffär. Vi köpte iofs på sommaren, men folk fiskar ju året om.
  • tessum
    Kinya skrev 2011-02-22 11:29:45 följande:
    Böcker. Jag kommer inte ihåg riktigt vilken ålder som olika böcker passar till men av klassikerna så borde Oz-böckerna passa en 8-åring. Annars finns det en uppsjö av olika hästböcker som jag själv älskade när jag var 8 år. Britta och Silver var bra tyckte jag.

En ny cykel, rullskridskor och en rockring är andra saker som kan vara kul att få när man är 8 år tror jag.

Top Model och make up model tycker jag är fruktansvärda saker att ge till en 8-åring. Alldeles för utseendefixerat! Låt barn vara barn även om de själva vill vara "vuxna" i förtid och ha smink och liknande.
    Men top model är ju ungefär som klippdockorna man hade när man var liten?!  Man väljer tyg (papper) klipper ut kläder och klistrar fast på dockorna i boken och sen kan man även sätta på henne smycken och färglägga henne.

Jag älskade att hålla på med klippdockor och även testa mammas smink på barbiedockorna så jag tror att min dotter också skulle ha kul med det.

Cykel, rullskridskor och rockring köpte vi nytt i sommras/höstas men hon skulle behöva nya skridskor (det hade jag inte kommit på utan ditt tips)

Böcker hade jag tänkt kika efter imorgon... första dagen på bokrean Solig
Svar på tråden Födelsedagspresent till 8-årig flicka?