• Anonym (trött)

Nu struntar jag i amningen

Jag hade stora problem med amningen när jag fick min dotter och fick både amma och ersättning redan från tre dagars ålder. Nu har äntligen mjölkproduktionen kommit igång någorlunda och nu vägrar hon ta bröstet. Det är gråt och skrik varje gång och jag känner mig hemsk som försöker "tvinga" henne till bröstet. Nu slutar jag amma, hon har fått bröstmjölk i 2 mån, räcker det? Kan hon få några men av att inte få amma? Hur ska jag göra för att trappa ner så jag slipper mjölkstockning?

• Svar på tråden Nu struntar jag i amningen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Bra jobbat med amningen!

Du behöver absolut inte ha dåligt samvete för att du planerar att avsluta amningen. Det är dock bra om du är den som (i huvudsak) fortsatt ger maten och att hon får sitta i famnen när du matar. Närheten/tryggheten är lika viktig som tidigare. även om maten inte är den samma.

För att minska risken för mjölkstockning är det naturligtvis bra om man kan ta bort ett mål i taget, trappar ner den helt enkelt. Man kan handmjölka ut om det känns väldigt spänt/obehagligt där emellan, men var då noga med att bara mjölka ut tills det inte känns spänt/obehagligt.
    Normalt tar det några veckor att trappa ner/avsluta.

Det finns dock tillfällen då man måste/vill avsluta den fortare och då kan det vara nödvändigt med läkemedelsbehandling för att inte få komplikationer.

Jag tycker att du pratar med er BVC-sköterska, som utfrån din bröstmjölksproduktion kan bedöma om du kan avsluta själv eller behöver hjälp.

MVH Christine

Svar på tråden Nu struntar jag i amningen