• Anonym (?)

InkontinensOP?

Är det nån här som gjort en inkontinensoperation? TVT eller liknande?

Jag funderar starkt på det... Har i 5 års tid haft ansträngningsinkontinens, läcker vid hopp/hosta/nysning etc, och provat knipövningar och kulor utan resultat...
    Jag är bara 28 år och tycker inte att jag ska behöva ha det så... Kan knappt ta en promenad utan att läcka, så att motionera är omöjligt. Kan inte ens leka och springa med barnen.

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden InkontinensOP?
  • Anonym

Ingen erfarenhet av någon OP, men har problem med inkontinens (trängningar) om du får någon sorts behandling så kan du kanske avakta och se om den har någon effekt.
    Operation är nog det sista man tar till när inget annat har hjälpt, men om du har haft dina problem i 5 år så kanske du redan testat det mesta i behandlingsväg liksom jag själv. För egen del skulle jag nog ge en OP en schans om möjligheten erbjöds.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-02-16 13:20:55 följande:
    Ingen erfarenhet av någon OP, men har problem med inkontinens (trängningar) om du får någon sorts behandling så kan du kanske avakta och se om den har någon effekt.
    Operation är nog det sista man tar till när inget annat har hjälpt, men om du har haft dina problem i 5 år så kanske du redan testat det mesta i behandlingsväg liksom jag själv. För egen del skulle jag nog ge en OP en schans om möjligheten erbjöds.
    Jag har inte sökt hjälp än... Fick två barn tätt, började få besvär när jag väntade andra... Och problemen kvarstod men jag tänkte att det var väl normalt vid graviditet och efter barnafödande. Men när sista nu snart är 5 år och det inte blir bättre...
    Väntar nu tredje barnet och problemen blir bara värre.

Vad finns det mer man kan göra än knipövningar? Det gör jag så ofta jag kan och knip/geisha-kulor har jag använt i över ett år...

Hade jag varit runt 50 år så hade jag kunnat "accepterat" det lite bättre, men att vara 28 år och måste ha inkontinensskydd för att klara vardagen är nästan förnedrande.
  • Anonym (Gjort TVT)

Jag gjorde en TVT i våras. Det gick lite snett under OP och de råkade perforera min urinblåsa. Det medfõrde att de fick söva mig och byta OP till en sk TVT-O där man går ut genom ljumskarna istället. Trots lång sjukhusvistelse med kateter och mycket smärta så är jag otroligt glad över att ha gjort OP. Det är underbart att kunna hosta, springa, leka med barnen, nysa, skratta osv utan att kissa på sig. Lite som ett nytt liv faktiskt!

• Anonym (?)
    Anonym (Gjort TVT) skrev 2011-02-16 18:35:53 följande:
    Jag gjorde en TVT i våras. Det gick lite snett under OP och de råkade perforera min urinblåsa. Det medfõrde att de fick söva mig och byta OP till en sk TVT-O där man går ut genom ljumskarna istället. Trots lång sjukhusvistelse med kateter och mycket smärta så är jag otroligt glad över att ha gjort OP. Det är underbart att kunna hosta, springa, leka med barnen, nysa, skratta osv utan att kissa på sig. Lite som ett nytt liv faktiskt!
    Vad härligt, trots komplikationer!
    Var det besvärligt för dig att få till en operation? Vad har du provat innan?
  • Anonym (50+)

Varför skulle det vara lättare att acceptera urinläckage när man är över 50?

Man slutar inte leva, träna, hoppa, ha sex, träffa ny partner osv för att man är 50 år. Man vill definitivt inte lukta kiss oavsett ålder.

Jag fick min TVT operation för 3-4 år sedan och var då över 50. Operationen skedde utan komplikationer, med en veckas sjukskrivning.

Nytt liv, jag kan springa, hoppa, hosta, nysa utan läckage. Det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare.  

• Anonym (?)
    Anonym (50+) skrev 2011-02-17 08:35:42 följande:
    Varför skulle det vara lättare att acceptera urinläckage när man är över 50?

Man slutar inte leva, träna, hoppa, ha sex, träffa ny partner osv för att man är 50 år. Man vill definitivt inte lukta kiss oavsett ålder.

Jag fick min TVT operation för 3-4 år sedan och var då över 50. Operationen skedde utan komplikationer, med en veckas sjukskrivning.

Nytt liv, jag kan springa, hoppa, hosta, nysa utan läckage. Det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare.  
    För att det är mer vanligt att läcka när man är äldre...
    Inget jag trodde jag skulle behöva lida av än på 20-30 år iaf   Sen är det naturligtvis inte nå roligare för att man är över 50...

Vad provade du innan det till slut blev operation?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-02-16 13:44:12 följande:
    Jag har inte sökt hjälp än... Fick två barn tätt, började få besvär när jag väntade andra... Och problemen kvarstod men jag tänkte att det var väl normalt vid graviditet och efter barnafödande. Men när sista nu snart är 5 år och det inte blir bättre...
    Väntar nu tredje barnet och problemen blir bara värre.

Vad finns det mer man kan göra än knipövningar? Det gör jag så ofta jag kan och knip/geisha-kulor har jag använt i över ett år...

Hade jag varit runt 50 år så hade jag kunnat "accepterat" det lite bättre, men att vara 28 år och måste ha inkontinensskydd för att klara vardagen är nästan förnedrande.
    Nu är det så att jag är man 49år, min inkontinens har ju inte samma orsak (trängningar) som din.
    Håller inte riktigt med om att det skulle vara förnedrande att ha inkontinensskydd har själv haft så i flera år nu, sökte tidigt hjälp tack vare min fru faktiskt och har genomgått  flera behandlingar utan fullgott resultat.
    Någon OP erbjuds inte för mina besvär, verkar vara lättare att behandla ansträngningsinkontinens även om OP nog bara erbjuds som sista åtgärd om dina läckage är kraftiga men det är klart först måste du ju söka hjälp
  • Anonym (50+)
    Anonym (?) skrev 2011-02-17 10:32:19 följande:
    För att det är mer vanligt att läcka när man är äldre...
    Inget jag trodde jag skulle behöva lida av än på 20-30 år iaf   Sen är det naturligtvis inte nå roligare för att man är över 50...

Vad provade du innan det till slut blev operation?
    Ja ett läckage som börjar tidigt blir såklart värre med åren.

Jag provade vanligt knip och fick även gå till sjukgymnast och undersöka om knipet var verksamt. Det hjälpte inte tillräckligt. Min teori är att problemen började när jag under min tredje graviditet fick kikhosta och kissade på mig vid varje hostattack. 
  • Anonym (Gjort TVT)

Jag hade gjort de obligatoriska knipövningarna i fyra år efter mitt yngsta barn föddes. Utan framgång. När jag väl tog tag i saken så blev det rätt många besök hos olika läkare innan jag fick min op. För min del så berodde inkontinensen förmodligen på att jag burit och fött tre barn varav två var rikigt stora (5 kg och uppåt)

• Anonym (36 år)

Jag lider också av detta. Har gjort i ca 3 år nu sedan andra barnet föddes.
    Har inte sökt hjälp öht ännu och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
    Vet med mig att jag var slarvig med knipövningar efter båda förlossningarna. Eller rättare sagt jag knep så gott det gick men känner liksom inte att jag kontrollerar musklerna ordentligt och fått nån effekt av det.
    Nu VILL jag inte ha det så här längre! Vilken är den första instans man söker hjälp hos? Vanliga vårdcentralen eller? Har svårt att tro att det går att få hjälp därifrån.. men det kanske är där man måste börja?

• Anonym (?)
    Anonym (36 år) skrev 2011-02-18 21:32:06 följande:
    Jag lider också av detta. Har gjort i ca 3 år nu sedan andra barnet föddes.
    Har inte sökt hjälp öht ännu och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
    Vet med mig att jag var slarvig med knipövningar efter båda förlossningarna. Eller rättare sagt jag knep så gott det gick men känner liksom inte att jag kontrollerar musklerna ordentligt och fått nån effekt av det.
    Nu VILL jag inte ha det så här längre! Vilken är den första instans man söker hjälp hos? Vanliga vårdcentralen eller? Har svårt att tro att det går att få hjälp därifrån.. men det kanske är där man måste börja?
    Ja, det undrar jag oxå... Vart vänder man sig? Gyn? Vårdcentralen?

Har du provat knipknulor? Jag visste inte om jag knep rätt, men min bm sa att jag gjorde det på efterkontrollen och tipsade om kulor för då knep man automatiskt rätt...
    Anonym (Gjort TVT) skrev 2011-02-18 18:28:33 följande:
    Jag hade gjort de obligatoriska knipövningarna i fyra år efter mitt yngsta barn föddes. Utan framgång. När jag väl tog tag i saken så blev det rätt många besök hos olika läkare innan jag fick min op. För min del så berodde inkontinensen förmodligen på att jag burit och fött tre barn varav två var rikigt stora (5 kg och uppåt)
    Vad fick du göra för undersökningar?
  • Anonym (50+)

Jag sökte direkt på gyn. Man kan även kontakta en urolog eller VC för remiss till urolog.

Min gynmottagning var lite anti operation och jag kände mig inte trodd, men jag hade tur att få en vikarie som jobbat på Östra Sjukhuset i Gbg där operationerna utförs.

Första testet var att fylla i en miktionslista där man mätte intag av dryck och urinmängd under en vecka. Lite småjobbigt att smuggla med sig ett decilitermått på toa på jobbet. 

Därefter gjordes ett provokationstest och det var väl inte var det roligaste jag gjort. Man får koksalt insprutat via urinröret i urinblåsan. Jag fick därefter göra olika rörelser på tid (t ex hoppa i en minut) och därefter uppskatta läckage, slutligen skall man tömma blåsan och mäta kvarvarande mängd.

Resultatet av testet gav sedan underlag för remiss till operation. 

Tveka inte sök hjälp så fort som möjligt. Utredningen tar tid, sedan är det lång väntetid till operation.

• Sicituradastra

Hej, kanske sent svar men jag är ny medlem, jag gjorde en TVT i fredags (!!) på Östra sjk, Gbg. Stannade över dagen, op var lyckad enl läkare själv tyckte jag det var väldigt jobbigt innan, spände mig/var ledsen tyvärr gick ej den känslan över så jag fick dubbel dos av lugnande/smärtstillande så jag minns inget från op och låg på uppvaket på narkosen 1,5 h efter innan jag kom ner på avdelningen igen. Op görs ju annars i lokalbedövning med lite lugnande under själva bedövningen, sedan skall man provocera fram hosta efter det satt fast bandet under urinröret men det har jag inget minne av... Är öm över underlivet/buken har ätit smärtstillande (Diklofenak+panodil+ Tradolan) först idag två dagar senare börjar smärtan släppa. Nu blir lugnt på en månad med gympa, samlag, bära tungt m.m. helt ok om detta nu hjälper mina ansträningsinkontinens besvär sedan 7 år så är det grymt. Har hostat lite idag känner inget läckage än så jag tror och hoppas allt har gått vägen.

Ps. fick remiss från gynekolog/barnmorska om utredning på Sahlgrenska, fick fylle i "kisselista" 2 dygn men slapp det där "ylla upp blåsan med vatten och hoppa/hosta/studsa testet" pga jag hade hunnit träffa läkare innan och var godkänd för op.

Trots det var jobbigt innan och jag behövde mkt lugnande/smärtstillande så rekommenderar jag alla att söka för sina besvär, jag är en 26-årig mamma som hoppas på att äntligen kan springa till bussen, hosta, gympa utan att läcka.

• Anonym (50+)
    Sicituradastra skrev 2011-06-12 23:28:59 följande:

Hej, kanske sent svar men jag är ny medlem, jag gjorde en TVT i fredags (!!) på Östra sjk, Gbg. Stannade över dagen, op var lyckad enl läkare själv tyckte jag det var väldigt jobbigt innan, spände mig/var ledsen tyvärr gick ej den känslan över så jag fick dubbel dos av lugnande/smärtstillande så jag minns inget från op och låg på uppvaket på narkosen 1,5 h efter innan jag kom ner på avdelningen igen. Op görs ju annars i lokalbedövning med lite lugnande under själva bedövningen, sedan skall man provocera fram hosta efter det satt fast bandet under urinröret men det har jag inget minne av... Är öm över underlivet/buken har ätit smärtstillande (Diklofenak+panodil+ Tradolan) först idag två dagar senare börjar smärtan släppa. Nu blir lugnt på en månad med gympa, samlag, bära tungt m.m. helt ok om detta nu hjälper mina ansträningsinkontinens besvär sedan 7 år så är det grymt. Har hostat lite idag känner inget läckage än så jag tror och hoppas allt har gått vägen.

Ps. fick remiss från gynekolog/barnmorska om utredning på Sahlgrenska, fick fylle i "kisselista" 2 dygn men slapp det där "ylla upp blåsan med vatten och hoppa/hosta/studsa testet" pga jag hade hunnit träffa läkare innan och var godkänd för op.

Trots det var jobbigt innan och jag behövde mkt lugnande/smärtstillande så rekommenderar jag alla att söka för sina besvär, jag är en 26-årig mamma som hoppas på att äntligen kan springa till bussen, hosta, gympa utan att läcka.

Grattis till det nya livet. Jag är fortfarande helnöjd med resultatet av min operation.
  • Jennifer 060828

Min mamma gjorde denna OP vid 38 årsålder och fick gå med kateter 2 veckor efter. Dem hade gjort OP fel,, så dem gjorde om den, Sen fick hon kateter ytterligare 2 veckor. Hon var inte nöjd.

Men nu.. vid 45 år är hon glad att hon gjorde det 

• Anonym (50+)
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-13 00:38:21 följande:
    Min mamma gjorde denna OP vid 38 årsålder och fick gå med kateter 2 veckor efter. Dem hade gjort OP fel,, så dem gjorde om den, Sen fick hon kateter ytterligare 2 veckor. Hon var inte nöjd.

Det heter inte dem hade gjort fel. De heter de hade gjort fel alternativt dom hade gjort fel.

Det är sju år sedan, troligen går utvecklingen framåt och tekniken förfinas. Både jag och min kompis har gjort operationen och ingen av oss har behövt kateter.

• Jennifer 060828
    Anonym (50+) skrev 2011-06-13 00:53:36 följande:

Det heter inte dem hade gjort fel. De heter de hade gjort fel alternativt dom hade gjort fel.

Det är sju år sedan, troligen går utvecklingen framåt och tekniken förfinas. Både jag och min kompis har gjort operationen och ingen av oss har behövt kateter.

Förlåt

Trött.. gick upp kl6 i morse.. prioriterar inte stavningen precis  
  • Sicituradastra
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-13 00:38:21 följande:

Hej! Min läkare sa innan OP att ibland (sällsynt) går det fel med bandet de skall lägga under urinröret när de skall gå upp med nålarna och fästa det att de går igenom urinblåsan därav kateter 1-2 veckor men det kan ju hända olyckor med alla OP/ingrepp man får alltid tänka positivt samt att man är i goda händer OM ngt inträffar.

Dag 3 efter min operation, bara lite öm nästan helt återställd.

• Albert21

Ett alternativ till en TVT-operation är kontinensstöd. Efemia har ett kontinensstöd som fungerar liknande som TVT men men sätter i kontinensstödet likt en tampong och så kan man ha det hela dagen. 

Svar på tråden InkontinensOP?