• Endast jag

    Marsvinets klor

    Tog över två marsvin från några som inte hade tid längre och det märks på deras klor. Vissa klor har blivit alldeles för långa så dom börjat böja sig så nu vill jag ha tips på hur jag kan rätta till detta, för det borde väl gå hoppas jag?
    Antar att man får klippa lite och ofta men dom har mörka klor så ser inte pulpan alls och vill ju inte klippa dom.

  • Svar på tråden Marsvinets klor
  • Hannah76

    Jag fick rådet att klippa lite och ofta, att det skulle göra att de inte böjdes mer och att pulpan skulle dra sig tillbaka. Råkade dock klippa i pulpan nån gång.

  • Ireth

    Klipp lite i taget, tryck till lite innan du klipper om du är osäker, förhoppningsvis piper marsvinet till då om du är på väg att klippa i pulpan

  • patriciaaah

    Marsvinens klor klipper man varannan eller var tredje vecka beroende på hur snabbt de växer har jag fått lära mig från djurvårdslinjen som jag går på :)

  • molly50

    Om klorna är mörka så kan man hålla upp dem mot en lampa så ska man kunna se pulpan.
    Men råkar man klippa i pulpan så gör det inte så mycket. Det gör bara att den drar sig tillbaka litegrann.
    Det blöder,men marsvinet dör inte även om det kan låta så. ;)
    Men klipp lite och ofta som flera redan sagt så blir det säkert bra,ska du se.

    Lycka till!

  • Endast jag
    patriciaaah skrev 2011-03-19 22:21:54 följande:
    Marsvinens klor klipper man varannan eller var tredje vecka beroende på hur snabbt de växer har jag fått lära mig från djurvårdslinjen som jag går på :)
    Har dom fina klor kan jag tänka mig att det är lagom.
    Kul linje!
    molly50 skrev 2011-03-21 17:04:10 följande:
    Om klorna är mörka så kan man hålla upp dem mot en lampa så ska man kunna se pulpan.
    Men råkar man klippa i pulpan så gör det inte så mycket. Det gör bara att den drar sig tillbaka litegrann.
    Det blöder,men marsvinet dör inte även om det kan låta så. ;)
    Men klipp lite och ofta som flera redan sagt så blir det säkert bra,ska du se.

    Lycka till!
    Det var ett bra tips med lampa! tack
  • molly50
    Endast jag skrev 2011-03-21 18:01:35 följande:
    Har dom fina klor kan jag tänka mig att det är lagom.
    Kul linje!
    molly50 skrev 2011-03-21 17:04:10 följande:
    Om klorna är mörka så kan man hålla upp dem mot en lampa så ska man kunna se pulpan.
    Men råkar man klippa i pulpan så gör det inte så mycket. Det gör bara att den drar sig tillbaka litegrann.
    Det blöder,men marsvinet dör inte även om det kan låta så. ;)
    Men klipp lite och ofta som flera redan sagt så blir det säkert bra,ska du se.

    Lycka till!
    Det var ett bra tips med lampa! tack
    Så lite så. :)

    Jag brukar själv använda mig av det när jag klipper klorna på mina marsvin.
Svar på tråden Marsvinets klor