Regler för hundar i villaområden
Vi bor i ett lugnt och trevligt villaområde där vi trivs jättebra. Av de sju husen som ligger närmast oss så har sex hundar, vilket är trevligt så länge de har koll på hundarna, vilket flera av dem inte verkar ha.
Till exempel. Vår närmsta granne har någon liten vit pälsboll som dom ofta släpper ut i trädgården som vetter mot vår tomt. Den hunden kan stå och skälla läääänge bara rätt ut i luften på ingenting. Den är också väldigt förtjust i att skälla på oss när vi är ute i trädgården, vilket ägaren förklarar med att hunden inte känner igen oss, och att dom var så goda vänner med de förra ägarna till vårt hus.
Huset till höger om oss har också hund, en stor schäfer. Vad jag fattar så är de inte så ofta ute och går med hunden, utan de verkar mest nöja sig med att släppa ut den i trädgården flera gånger om dagen. Deras trädgård ligger på baksidan av huset, så det är ingen gata eller förbipasserande som stör hunden, men när den är ute så skäller den non-stop. De kan släppa ut hunden 7-8 ggr/dag, allt mellan halv sju på morgonen till elva på kvällen, och när den är ute så står den och skäller non-stop i en kvart-tjugo minuter. Har vi riktig tur så kan även den första hunden ovan vara ute samtidigt och då har vi en riktig hundkör, plus en tredje hund som allt som oftast är tyst, men ibland hakar den på om den är ute. Lagom kul att bo mitt i kören - eller inte!
Sen har vi en tredje hund, en söt labrador. Problemet är att varje gång den är ute med ägaren i trädgården så smiter hunden. Jag har en liten två-åring som vid flera tillfällen varit nära att bli nedsprungen av hunden. Ägaren brukar stå och skrika efter hunden att den ska komma tillbaka, men den skiter totalt i det, och ibland kutar den in i skogen, och kommer inte hem förrän en halvtimme senare. Om man vet om att man har en rymningsbenägen hund, ser man inte till att man har bättre koll på den då? Den smiter säkert 4-5 ggr i veckan.
Missförstå mig inte, jag gillar hundar, men nu börjar jag bli trött på det eviga skällandet, och att man när som helst kan bli påhoppad av en hund, oavsett hur glad och lekfull den är. Och självklart ska man få ha hund i trädgård, så länge man har lite koll på den! Finns det några riktlinjer om vad som är rimligt i villaområden gällande skällande hundar i trädgårdar samt koppeltvång?