• Anonym (hjälp mig!)

Underlivet luktar inte bra :(

Hej,

Kanske är äckligt för vissa att läsa så stoppa här i så fall.

Mitt underliv luktar typ rutten fisk! :( Jag tvättar mig inte varje dag och använder en underlivsdusch kräm som ska vara bra. Har tidigare testat sån där kräm man har i underlivet (den som går på tv-reklamen). Men det hjäler bara för stunden. Så för ca tre helger sedan hade jag sex och sedan mens och nu är det värre, jag känner att de lukar så fort jag tar av mig trosorna :( Har gogglat lite och hittar baktriel vagios, tycker det kan stämma in på mina symtomer. Men hur får man bortdet? är det antibioktika som gäller då?

Ringde 1177 nyss och där sa han att jag tvättar mig för ofta (tvättar mig ca varannan dag) och att jag borde använda barnolja i stället för tvål. Samt att jag skulle testa detta i en vecka för att se om det blir bätttre. Men jag vill att det bli bra nu. Ska träffa killen på fredag (bor långt ifrån varandra, därför ses vi så sällan) så vill inte lukta :(

Snälla någon som har något tips på vad jag kan göra?? Finns det något recept fritt?
    Har ring vårdcentralen och dom ska kontakta mig idag eller i morgon.  

Tack på förhand!!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 10:27
    En liten uppdatering,

Varit på VC, fått Amoxicillin sandoz ut skrivet som jag ska äta en vecka. Kan även hämta ut Diflucan mot svamp om det behövs.Har fått råd i tråden att tvätta mig med olja i stället. Hoppas detta hjälper!

• Svar på tråden Underlivet luktar inte bra :(
  • Anonym

Gå till en gyn?
    Kan ju även vara en infektion.. Och då är det ju inte så bra att sexa..

• Anonym

har haft samma problem, va till VC förra veckan där dom droppade ngt på instrumentet dom har till gynundersökningen vilket dom sen gör ett lukttest på. Så jag hade BV och äter Flagyl för att få bort det nu. Superskönt då varken Lactal lr de andra medlen inte fungerar mot det.. Lycka till :)

• Anonym

Jag hade samma, tror jag... Gick till gyn läkare och han visste precis....fick några vagiatorer... Sen dess aldrig fått tillbaks det.

• Anonym

Det där låter som bakteriell vaginos och då ska man få antibiotikabehandling! Dalacin är det man oftast använder och de får man som vagitorier. Fisklukt  är klassiskt vid bakteriell vaginos.

Ha inte sex förrän det är bra igen!

• Anonym (egen erfarenhet)

Bakteriell vaginosis tippar jag. Du får gå till gyn och få det bekräftat och antibiotika. Kan lätt komma tillbaka om man fått det en gång men viktigt att komma ihåg är att det INTE är en könssjukdom utan onormal bakteriflora. Ofarligt men obehagligt med lukten. Har haft det till och från i ca 6 år men sluppit nu när jag blivit gravid =D.

Kom ihåg att säga att du söker för illa luktande underliv för det är enda indikationen på detta. Annars kollar dom inte efter det. Kallas även av vissa för slidkatarr men vet inte om det stämmer.

Lycka till!

• Anonym

Men killen du har, var han ny för dig för tre veckor sedan? Var det efter sexet med honom som problemen startade?

• Karolinan01

Skulle inte lite på på vad rågivaren på 1177 svarade i detta fall utan jag skulle boka tid hos gyn. Hellre gå dit en gång för mycket än det motsatta. Du har bara en kropp - var rädd om den (även fast jag inte tror att detta är något allvarligt så kan du ju behöva medicin eller annan omvårdnad).

• Anonym (hjälp mig!)
    Anonym skrev 2011-02-16 13:36:02 följande:
    har haft samma problem, va till VC förra veckan där dom droppade ngt på instrumentet dom har till gynundersökningen vilket dom sen gör ett lukttest på. Så jag hade BV och äter Flagyl för att få bort det nu. Superskönt då varken Lactal lr de andra medlen inte fungerar mot det.. Lycka till :)
    Vad menar du med BV? 
    Ja Lactal vad det jag testat innan, stod helt still när jag skrev. 
    Är flagyl receptfritt? 
  • Anonym (hjälp mig!)
    Anonym skrev 2011-02-16 13:40:48 följande:
    Men killen du har, var han ny för dig för tre veckor sedan? Var det efter sexet med honom som problemen startade?
    Ja typ, men  vi hade kondom. kan jag blivit smittad av något?
  • FrökenCarlsson

BV står för Bakteriell Vaginos och då får man Flygyl - inte receptfritt.
    Men ring gyn direkt, lukten försvinner ganska fort (om det är det såklart) efter du har börjat med antibiotikan. Däremot är jag osäker på om du bör ha sex under tiden..

Svar på tråden Underlivet luktar inte bra :(