• Anonym

Trött dotter?

Hej! Tycker jag har läst på flera ställen att en 6-månaders bebis ofta brukar sova två gånger per dag, en gång på fm och en på em. Förstår såklart att det skiljer sig en del men min dotter sover nog fyra-fem ggr per dag. Första fm-luren kanske två timmar sedan tre eller fyra lite kortare pass, 45-60 minuter. Skall man på nåt sätt göra något åt detta för att hon så småningom skall få en bra rytm, hålla henne vaken på något sätt, eller bara fortsätta lägga henne när hon är trött? På nätterna brukar hon sova från åtta på kvällen till fem-sex på morgonen.

• Svar på tråden Trött dotter?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är om föräldrarna och barnet är nöjda, så finns det ingen anledning att ändra på något. Däremot är det bra om man vill ha förändring. Till exempel tror att barnet, av någon anledning, skulle må bättre av andra rutiner.

Många barn sover precis som du poängterar två gånger per dag, vid sex månader. Vilket brukar bli en gång då barnet är mellan 1-1,5 år. Antingen sker det naturligt eller så gör man något aktivt för att åstadkomma det.

För mig låter det som att din dotter sover ungefär 14 timmar per dygn, vilket brukar vara vad man kan förvänta sig. Därför kan jag inte heller se att det finns någon anledning till oro, för att hon skulle sova "för mycket".
    Med andra ord är ni nöjda som det är, så kör på!

MVH Christine

Svar på tråden Trött dotter?