• Elun

Kan innekatt bli utekatt?

Hej. Det är så här att vi har en honkatt på snart 4a år som varit innekatt sen hon va liten. Nu är det så att vi flyttar från stad till by till ett hus och funderar på att omskola henne till utekatt. Vi brukar vara ute här med henne i koppel och hon blir rädd för allt som far förbi. Bilar, människor. Och då lägger hon sig bara platt ner. Är så rädd att hon ska göra så om hon är på en väg och en bil kommer. Vill absolut inte att hon ska bli överkörd.

Så vad tror ni? Kan denna rara misse bli utekatt?

• Svar på tråden Kan innekatt bli utekatt?
  • Birgitta2

Skola in försiktigt. Och som du kanske vet så hinner inte katten alltid undan från bilarna - så vill du ha katten vid liv längre än de närmaste månaderna så skulle jag föreslå långkoppel och ha kissen inne när ni inte är hemma.

• ullis1981

det brukar ju gå bra när dom inte har koppel. testa o ha dörren öppen en sväng se om den går ut. vi lätt våran katt sitta fast i sele på tomten först så han kunde gå runt lite själv. sen tog vi bort den o det går jätte bra. Men vissa katter vill ju absolut inte vara ute

• semlorna

Jag tipsar om att bygga kattgård till henne istället. Skulle aldrig vilja eller våga släppa ut våra innekatter fast vi bor i lugnt villaområde i en mindre stad, dom är helt enkelt inte bra på att bedömma människor utan alla är snälla och de har inte trafikvett.

• MammaTillDomFinaste

våran katt hade varit innekatt i 3 år när han kom hit. Vi hade dörren öppen när vi var ute på tomten så han följde efter oss och sprang in hela tiden. Tog inte ens 3 veckor så var han ute hela nätterna å jagade möss, en morrgon låg de 11 möss utanför huset!!! och kom in direkt på morgonen. han älskar sitt nya liv!! han är också livrädd för bilar, men han springer in på tomten när dom kommer! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Havanna82

Bor ni så att hon riskerar att bli rädd för bilar och dyligt? Då bor ni inte lämpligt om du frågar mig. Hus är inte per automatik lämpligt för utekatter.

• mumwannaB

Vi har innekatter som är ute i vår lilla lägenhetsträdgård med oss på sommrarna. De är lösa men håller sig på tomten. Har smitit iväg någon enstaka gång men håller sig så man ser dem. Vi flyttar till hus lite ut mot landet till hösten. Vi har tänkt ha dem inne första halvåret så de känner att huset är deras fristad sedan kommer de få göra som de vill när dörrarna står öppna på sommaren. Jag tror den ena är mer benägen att bli utekatt än den andra.

• leolina1980
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-02-17 20:40:46 följande:
    våran katt hade varit innekatt i 3 år när han kom hit. Vi hade dörren öppen när vi var ute på tomten så han följde efter oss och sprang in hela tiden. Tog inte ens 3 veckor så var han ute hela nätterna å jagade möss, en morrgon låg de 11 möss utanför huset!!! och kom in direkt på morgonen. han älskar sitt nya liv!! han är också livrädd för bilar, men han springer in på tomten när dom kommer! 
    Oj 11 möss på en natt Förvånad Vilken duktig jägare ni har Glad
  • radwanska
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-02-17 20:40:46 följande:
    Vilken härlig katt och duktig jägare! Jag väntar fortfarande på att min katt ska lyckas fånga något annat än daggmaskar.
  • potatohead

Har växt upp med katter, när man bodde hemma. När vi flyttade från lägenhet till hus på landet hade vi katterna inomhus i ca 2-2.5 vecka så dom skulle känna sig hemma i huset. vi släppte sen ut dom, och nu är dom så duktig att dom kommer in varje kväll, tom på sommaren. :)

• lilla mej

vi har 2 katter vilka vi har haft som inne katter tills vi flyttade, en katt hennes storsta drom var att fa vara ute och den andra var som din var radd for allt.... vi tog det lungt och de fick vanja sig vid det nya hemmet innan vi borjade ha dem ute. Katterna ar nu bada ute men en "vilda" drar pa aventyr och den radda springer fort ut och kissar och sen sitter hon pa trappan tills hon blir inslappt igen. Hon gillar att vara ute men haller sig alltid nara dorren/hemmet.

• Emma102

Först och främst bör ni väl fundera på om ni bor lämpligt till. Har ni grannar så är det bra om ni visar respekt och kollar så att det är okej. För en katt kan trots allt skapa en hel del problem för andra.

Det finns många risker med att ha utekatt, och väldigt få fördelar. Och är det nu en van innekatt så kan ni ju ta erat ansvar på ett helt annat sätt om ni använder er av koppel istället, eller om ni bygger en rastgård. 

Personligen skulle jag aldrig skaffa utekatt eftersom det som sagt finns många nackdelar och få fördelar.

Svar på tråden Kan innekatt bli utekatt?