• Lilla Kockan

Fråga Kocken

Hej alla matintresserade, hungriga eller frågvisa FL:are

Nu tänkte jag skapa en tråd där Ni får fråga vad Ni vill om bakning, matlagning och sånt som hör dessa kategorier till.
    Jag som svarar (så gott jag kan) är kock och har jobbat med mat/bak på div. krogar, café och restauranger i över 10 år!

Så varsågoda - ställ hur dumma,svåra,kluriga frågor Ni vill om middagsmaten eller vad det nu kan vara så ska jag försöka hjälpa Er så gott jag bara kan i mån av tid.

Hjärta
  • Svar på tråden Fråga Kocken
  • Clotilda

Jag har alltid undrat hur man pocherar ett ägg. Skulle verkligen vilja kunna det, men det verkar vara väldigt krångligt?

• Lilla Kockan

Hejsan!

Nja, det är inte så krångligt men man får vara lätt på handen :)

Man kokar upp vatten, lite salt och en skvätt ättika.
    Ta av kastrullen från värmen, rör runt snabbt med en sked och knäck försiktigt i ägget utan att gulan går sönder.
    Sen "viker" man försiktigt över vitan över gulan och låter den ligga i det sjudande vattnet någon minut (beroende på hur lös gula man vill ha) 

• Bebbe Boo

hur får matt kött mört men inte torrt?
    lyckas nog aldrig med det :)

• Lilla Kockan

Bebbe -  Ja du, jag vet ju inte hur du gör med köttet :)
    Men, steker du i ugn så sänk graderna... Inte mer än 120 grader för en större stek. Tänk längre tid och lägre temperatur.
    Låt köttet vila efter stekning, då dras inte köttsaften ur. (Minst 5 min)
    Sen så beror det på kvalitet av köttet, ett hängmörat,KRAVmärkt kött blir alltid godare än ett billigt som fraktats från Brasilien. 

• Fridayyy

Jag har alltid undrat hur länge mat håller? Om man lagar ex kött, sås, hur många dagar kan man äta av den maten innan den blir dålig? Om man kyler den direkt när den är lagad?

Jag jobbade i ett storkök och där hade de samma matlådor upp till 5 dagar men det hände att maten kom tillbaka med mögel på (då var det synligt mögel och borde ju börjat innan).

Vad har man för regler på restauranger?

• Lilla Kockan

Hej Fridaooo

Ja alltså det allra enklaste är ju att smaka/lukta på maten.
    Mjölk som har gått ut igår tex, är ju inte dålig bara för det... (undantag finns såklart på högsommaren osv..)
    Men köttfärs skulle jag säga är känsligare då det kommer i kontakt med mkt mer luft än tex en hel stek gör.
    På min restaurang går alltid all mat åt direkt så vi sparar sällan mat, men tex en stekt köttbit ska ju hålla 3 dagar om man inte har varit där med smutsiga fingrar/redskap.

Regler på restaurang är ju mer med temperturer... varmhållning minst 60 grader, och återuppvärmning minst 70 grader... såser och liknande kokar man ju så man är säker på att bakterierna försvinner.
    Däremot återanvänder man den inte en tredje gång... 

• SVejsan

Råsocker är det samma som farinsocker eller Moscovado socker ? Hittar man det på ICA... I så fall vilken "hylla"?

Hur stor skillnad är det på Tamarind pasta och sås /smakmässigt. Och även skillnaden mellan Indisk Tamarind pasta och Asiatisk tamarind pasta. Är skillnade i huvudsakliga smaken stor?

• Lilla Kockan

Råsocker är samma som muscovadosocker, men muscovado är mindre behandlat och smakar inte lika neutralt, ju mörkare socker ju djupare smak..de ljusare smakar mer kola-aktigt. Ja i "min" ICA-affär står allt sånt socker på bakhyllan.

Tamarind sås och pasta skiljer sig (tror) jag bara i att patan är koncentrerad form och sås kanske tamarind är en ingrediens?
    Tamarind smaar ju samma oavsett vilkett land som den växer i.. däremot om dom gör olika slags "pastor" av den kan man ju smakasätta den med tex chili osv...
    Den smakar ju citron/lime så den smaken ska ju vara samma. 

Svar på tråden Fråga Kocken