• Mandel

Hur få bort kalk på duschdrapperiet?

Någon som har ett bra tips på hur jag kan få bort kalk i nedkant på duschdrapperiet?

Tack på förhand.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Hur få bort kalk på duschdrapperiet?
  • Nyfiken gul

duschdraperiet ska tvättas i maskin, det går utmärkt även om det är helt i plast.

man ska ju tvätta dom med jämna mellanrum, ser det allt för illa ut så köper man ett nytt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • JPKL

kalk kan man få bort med bakpulver.. annars finns det kalkmedel i affärerna, sånt man har till kaffekokare och liknande... är det vitt/ljust så kan man klorera det

once up on a time there was a girl who believed in fairytales until someone breaked her heart
  • Sommarblomman

tvätta det tillsammans med en handduk, det hjälper till att "riva" loss smutsen...har även sett ett tips om att man ska smörja in kanterna längst ner sen med babyolja, men just det med olja har jag inte provat.

• Pickeli

kalk går bort med ättika, sen hur vida materialet tål ättika är ju svårt att svara på. men har du testat köra det i tvättmaskin?

Google it!
  • Sommarblomman
    Sommarblomman skrev 2011-02-16 16:19:13 följande:
    tvätta det tillsammans med en handduk, det hjälper till att "riva" loss smutsen...har även sett ett tips om att man ska smörja in kanterna längst ner sen med babyolja, men just det med olja har jag inte provat.

alltså man ska smörja in nederkant med olja när det är rent för att förhindra att smuttsen fastnar hårt :)

• Mandel

Jag har provat att tvätta det i maskin och det blev inte ett dugg bättre.
    Provade att ha på bakpulver och ättika och det hjälpte inte heller.
    Tycker om det och har inte hittat något nytt som är lika snyggt

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • märtapärta

Prova Cillit Bang. Reklamen stämmer faktiskt!!!  Jag kör det på våra duschväggar med kalkavlagringar på och sedan gnuggar med tvättsvamp. Bästa medlet som finns för en barnfamilj, funkar på allt.

~ Henny, 27 augusti -06~ ~ Tage, 10 mars -09~
  • Pickeli
    märtapärta skrev 2011-02-16 17:49:09 följande:

Prova Cillit Bang. Reklamen stämmer faktiskt!!!  Jag kör det på våra duschväggar med kalkavlagringar på och sedan gnuggar med tvättsvamp. Bästa medlet som finns för en barnfamilj, funkar på allt.

Ättika funkar ännu bättre mot kalk och är både billigare och mer miljövänligt. Det kan jag verkligen rekomendera, just på duschväggar (har extremt kalkrikt vatten hemma)
    Google it!
  • enlitenbitkaka

Vet inte om det funkar på duschdraperier men det funkade på vår duschvägg iaf. Har provat med ALLT för att få bort kalket och det enda som funkade var att skrubba med svinto....försvann direkt!

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • iakttagare

ta bort draperin och tvätta den i maskinen ca fyrttio grader eller blötlägg den i klorin
    Själv har jag tvättat dom i maskin och det har fungerat bra.

Svar på tråden Hur få bort kalk på duschdrapperiet?