• eandrea

Vad och hur äter era 6månaders-bebisar?

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut för andra.

Min son är 6 månader och äter/dricker fortfarande främst mjölkersättning. Han gillar mat, men han äter aldrig särskilt mycket. Jag brukar ge honom både hemgjord mat och burkmat. Äter han burkmat äter han mindre än en halv liten burk åt gången och då kan jag tillägga att det är den han föredrar, tji fick jag :p
    Banan spottar han bara ut och då har jag ändå testat att ge ett par gånger. Gröt funkar också. Fruktpuréer av olika slag har jag inte testat än pga att jag gärna vill se att han äter ordentligt med riktig mat först, borde jag testa med fruktpuréer ändå kanske? Jag har varit "orolig" för att han ska få smak för det söta och börja rata den riktiga maten i stället.

Han har fått riktig mat sen han var 4 månader, till en början åt han kanske 2-3 teskedar och jag trodde att han vid det här laget skulle ha börjat äta åtminstone en liten burk, men icke.
    Jag brukar ge honom riktig mat vid lunch och sen vid middag, men då får han alltid ersättning eller välling efteråt eftersom att han sällan äter tillräckligt mycket. Jag vill absolut inte skynda på honom, utan han måste få ta det i sin egen takt. Men som sagt, det vore spännande att höra hur andra barn i ungefär samma ålder äter :) 

• Svar på tråden Vad och hur äter era 6månaders-bebisar?
  • karilee73

Min sexmånaders kille äter ca 1,5 dl gröt på morgonen vid 8.00 och ev lite amning efter. Sen vid 11.30 äter han drygt en halv stor burk mat. Sen vid 14-14.30 ammar han, vid 17 äter han 1,5 dl gröt igen och ev lite amning efteråt. Sen ammar jag honom vid 20-20.30 innan nattsömnen och sen ytterligare en till två ggr per natt. Försöker minska nattamningen till en gång men det går inget vidare.

• karilee73

Har provat frukt och fruktpure men han kräks ofta upp det. Man kanske inte måste ha så bråttom med det tänker jag.

• NilamNilam

Lite härligt att det finns fler där ute med barn som inte äter som man själv önskar... Min sexmånaderskille kniper igen munnen så fort det vankas mat. Mina puréer är uräckliga, burkmat verkar vara avskyvärt, lite gröt går ner även om det inte är några större mängder. Själv är jag urtrött på att behöva amma hela nätterna, tänkte glatt att det var väl bara att lära barnet äta lite mer på dagen så skulle det lösa sig... Tji fick jag!

Har testat fruktpuré förresten, det går betydligt bättre än banan. Men vem kan leva på det? Håller tummarna för att de ska förstå tjusningen med mat snart. För själv blir jag av och till rätt stressad över att det inte verkar gå framåt...

Lycka till med matandet!

• bergan

Min kille e snart 6månader och äter:
    06 ersättning el majsvälling
    09 gröt med katrinplommon
    11 purelunch, hel stor 6månaders burk, lite fruktpure och lite vatten (förstårs sig inte på vatten ännu...)
    14 ersättning, gröt eller majsvälling
    16.30 samma som lunch men ibland gröt eller välling beroende på humör (om inte ätit det vid 14 för då blir det ersättning)
    18.30 nattvälling

• theesi

Min yngsta är 6månader(+3dagar) Hehe :)

ca: 07:00 Välling (på 200ml vatten)
    Vid 11 barnmatsburk. (stor burk)
    Vid 14 Välling eller gröt ( gröt= på 1dl vatten)
    Vid 17 Välling eller gröt(beror på vilket han åt före)
    Vid 19 nattvälling. (200ml vatten)

Det är olika vissa dagar äter han bara fyra ggr och vissa fem.. Han äter rätt mycket varje gång och håller sig mätt länge, När han vant sig vid barnmaten så tänker jag börja ge mellis med frukt pure. Han är ett riktigt matvark min son! :)

♥ Vincent 070925 ♥ Melvin 100813 ♥
  • theesi

Man ska ju inte börja med fruktpure, för då får man ett h-vete sen att lära dom äta riktig mat.. bästa är ju att bara köpa en sort, köttfärs och spagetti bruka va mest populär och sen köra på den tills dom gillar den och äter mycket, sen försiktigt introdusera flera.. ge barnmat först tills dom inte vill längre och sen fylla på med välling eller gröt..

♥ Vincent 070925 ♥ Melvin 100813 ♥
  • göteborgslärare

min lille på 5 mån drygt är rätt skeptisk mot mat, ibland äter han ibland fräser han bara ut det... ett tips som han älskar dock är mosad avokado med lite lite pressad lime... bvc sa att de brukar bebisar inte rata...

• eandrea
    göteborgslärare skrev 2011-02-16 20:04:23 följande:
    min lille på 5 mån drygt är rätt skeptisk mot mat, ibland äter han ibland fräser han bara ut det... ett tips som han älskar dock är mosad avokado med lite lite pressad lime... bvc sa att de brukar bebisar inte rata...
    haha, är det sant? det måste jag testa i så fall. det låter i och för sig som något som borde smaka väldigt skarpt även om man bara använder lite lime, men jag får testa :) tack för tipset!

theesi: min son mumsar gärna majs- och potatispuré, så det är vad jag köpt nu ett tag för att försöka få honom att börja äta mer, men än så länge ingen lycka med att få honom att äta mer än drygt en halv liten burk. fruktpuré har jag som sagt inte gett honom än, vill att han ska äta riktig mat först. gröt ser jag inget problem i att ge honom, den smakar ju nästan identiskt som ersättningen (enligt mig själv) bara annan konsistens. ska testa med annan mat och se om han gillar den bättre, i så fall ska jag hålla mig vid den tills han äter en hel burk o sen försöka få honom att äta annat.

skönt i alla fall att höra lite båda delar. jag ser väl egentligen inget problem i att han inte äter bättre än han gör även om jag gärna ser att han börjar äta mer riktig mat så att han inte Bara äter ur flaska, det får väl helt enkelt ta den tid det tar. kvällsmålet får dock fortsätta vara välling ett tag till, han sover så bra på det, 10-12 timmar varje natt och det tycker nog både han och jag är skönt :) det enda jag tänker på är att han är Väldigt hungrig av sig, även om han dricker en 200ml flaska kan han börja gorma o vilja ha mer, men blandar jag till mer kräks han bara. han äter nästan var 3e timme, dvs 5 ggr per dag, vore skönt att kunna byta ut åtminstone lunch och middag till något annat.
  • göteborgslärare

ett annat tips är mosad potatis med lite lite curry krydda på, oxå tips från bvc tanten som lät lite knasigt men han gillade det lite mer än bara mosad potatis :)

• Findusfideli

Min gosse blev sex månader för några dagar sedan och ammar när han vill. Han har smakat lite potatis och lite gröt hitills. Typ en tsk ungefär. Vi tar det väldigt lugnt.

Svar på tråden Vad och hur äter era 6månaders-bebisar?