• Anonym (emetofoben)

Dottern och jag åt mögligt bröd av misstag! Magsjuka?

Upptäckte nyss att de rostade mackorna som jag och treåringen åt var möglig! jag hann äta 2 mackor och hon tugga i sig en...Blir man sjuk av det?! Urk! Var lite blåa tussar på kanterna. Hur kan ens brödet bli mögligt innan datumet går ut. Fy vad äckligt.

• Svar på tråden Dottern och jag åt mögligt bröd av misstag! Magsjuka?
  • Nyfiken gul

det är inget farligt och man blir inte sjuk av det.

att brödet möglar innan datumet passerar kan ibland bero på att det blir fukt i påsen, kanske för att det förvaras lite för varmt. Kanske i anslutning till ett kylskåp eller ovanpå en micro eller att  det förvaras för tätt - tex i en brödburk.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (emetofoben)

Tack, vad skönt. Blev superorolig att vi båda skulle bli matförgiftade här nu på studs... Äckligt är det iaf. Ska kolla bättre nästa gång innan jag äter.

• Anonym (emetofoben)

Känner banne mig illamående nu :( vore ju för jäkligt om man blir sjuk pg a detta...nån som ätit mögligt bröd som vet?

• Millicent

Jag har ätit mögligt bröd (huvva) men inget hände. Det finns ju förstås olika mögelsorter så det är svårt att veta om du blir sjuk. Sen har det väl och göra md hur mycket man får i sig också.
    Om jag får tippa så tror jag det är absolut mest sannolikt att inget händer. Och att du mår illa nu av nojighet (sådär som man kan göra när man tror att man har fått kräksjuka av barnen men inte har det).

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2011-02-16 16:47:20 följande:
    det är inget farligt och man blir inte sjuk av det.

att brödet möglar innan datumet passerar kan ibland bero på att det blir fukt i påsen, kanske för att det förvaras lite för varmt. Kanske i anslutning till ett kylskåp eller ovanpå en micro eller att  det förvaras för tätt - tex i en brödburk.
    Precis, och är det sånt vitt formbröd det kan ju nästan mögla på resan hem från butiken. Men jag förstår helt din oro ts är också livrädd för allt som kan ge illamående och kräk.
  • Lavish

Har ätit mögligt bröd och ingenting hände. Ni ska nog ha stor otur om just det möglet ni fick i er var giftigt. Allra oftast är det nog helt ofarligt att äta mögligt bröd. Fast inte så kul förståss.

• Muffins i magen

Jag har också ätit mögligt bröd utan att bli dålig. I någon gammal husmorsbok från 50-talet står det att man kan lägga mögligt bröd i lite mjölk och torka i ugnen. Då ska det tydligen smaka som nybakat!! Ha ha. Har inte provat dock... Men däremot har jag vid två skilda tillfällen ätit bröd från samma påse i frysen som verkade bra, smakade bra, men blev ordentligt magsjuk båda gångerna. Det var mystiskt. Och de hade bara legat några veckor i frysen.
    Hur som helst är nog ditt illamående mest mentalt!

• Harvester

De farligaste möglet är mörkgrönt, ät aldrig det. Mögel belastar ffa levern snarare än att ge magsjuka. Finns faktiskt mögel dom ger leversvikt så man ska inte bagatellisera det..

• LinnVirvelvind

Mögel ger inte magsjuka. Däremot kan möglet få fäste i kroppen och fortsätta växa till sig. Beroende på vilken mögelsort är det mer eller mindre farligt. Just mögelinfektion är något som är väldigt svårhävt - sjukvården har inget botande - och därmed finns risk att dö. Framförallt om man har nedsatt immunförsvar. Jag tror dock att ni kommer klara er, själv hade jag stoppat fingrarna i halsen.

• Björnbärspaj

Men, kände du inte det på smaken?

• Anonym (möglet)
    LinnVirvelvind skrev 2013-10-10 14:44:43 följande:
    Mögel ger inte magsjuka. Däremot kan möglet få fäste i kroppen och fortsätta växa till sig. Beroende på vilken mögelsort är det mer eller mindre farligt. Just mögelinfektion är något som är väldigt svårhävt - sjukvården har inget botande - och därmed finns risk att dö. Framförallt om man har nedsatt immunförsvar. Jag tror dock att ni kommer klara er, själv hade jag stoppat fingrarna i halsen.
    Få fäste i kroppen och växa till sig?? Det låter råläskigt, är det verkligen sant? har aldrig hört nåt liknande. Och vilka sorters mögel? Jag menar man äter ju mögel på mögelost. Jag fattar förstås att det är en särskild mögelkultur, men hur känner kroppen skillnad?

Älskar mögelost.
Svar på tråden Dottern och jag åt mögligt bröd av misstag! Magsjuka?