• ModestyB

Kan man ställa krav vid omplacering?

Vi överväger att omplacera vår hane. Vi har insett att han är onödigt stressad hos oss. Vi har ett högt levnadstempo och vi är en bullrig aktiv familj. Han är känslig och försiktig och behöver mer lugn än vi kan erbjuda och snart föds vårt andra barn. Hela tanken om att omplacera är ju att HAN ska få det så bra han bara kan och då undrar vi om man kan skriva in några villkor i ett köpeavtal som sedan är juridiskt bindande?

Våra krav är att han ska vara fortsatt försäkrad livet ut och att av den händelse ny ägare inte kan ha honom kvar ska säljas tillbaka till oss för samma summa som vi sålt honom. Är detta möjligt?
    Det måste väl gå om man skriver fodervärdsavtal, då reglerar man väl i avtalet vem som står för vad?
    Livslång kontakt med ett nytt hem kan man väl kanske inte kräva, det blir ju en påtvingad relation, men vi är så rädda för att tappa bort honom.

Usch, detta är svårt, svårt att veta vad som är bäst för honom. Han flyttar inte om vi inte hittar precis rätt hem som dessutom kan tänka sig ha honom på prov en tid och där vi får hälsa på någon gång under prövotiden.

Om någon har någon bra erfarenhet av att omplcera sin hund så får ni gärna skriva, jag har massor av farhågor och tvivel.

• Svar på tråden Kan man ställa krav vid omplacering?
  • Stor mamma

oj, svårt det där men har du honom på foder så har ni ju försäkringen och får tillbaka honom. Men efter några år eller kullar så tillfaller ägarskapet på fodervärden.

Visst kan ni sälja på villkor men upprätta då riktigt kontrakt med advokat-kostade mig 1500 för 4 år sedan-då fick vi allt bindande i rättegång-gällde häst då iofs,men principen är det väl samma

• ModestyB

Nej, vi äger honom. Skulle absolut lägga 1500 kr om jag visste att våra villkor sen vore gångbara. Tänkte att det går att ställa andra krav om vi fortsätter att äga honom, men alla vill ju inte ha en hund på foderavtal (och det kan jag förstå) och det vore trist om rätt hem och rätt ägare skulle passera pga. det.

• Stor mamma
    ModestyB skrev 2011-02-16 19:09:52 följande:
    Nej, vi äger honom. Skulle absolut lägga 1500 kr om jag visste att våra villkor sen vore gångbara. Tänkte att det går att ställa andra krav om vi fortsätter att äga honom, men alla vill ju inte ha en hund på foderavtal (och det kan jag förstå) och det vore trist om rätt hem och rätt ägare skulle passera pga. det.
    Ring en advokat o fråga om kostnadsförslag på ett sånt avtal- ring olika för dom har olika priser

Det är värt det- jag fick använda mitt efter 3 månader redan- tråkigt men sant
  • Tainted

tycker absolut att ni ska skriva något slags avtal. jag omplacerade min tik för några år sen, många hade hört av sig och hittade till slut den där perfekta familjen med stor inhägnad trädgård osv. Så tiken fick flytta dit, hördes av en hel i början och hon trivdes i familjen osv, sen blev det plötsligt helt tyst och man fick inte tag på dom. Långt efteråt ringer pappan i familjen och säger att dom gått isär, att han har kvar huset med trädgård men mamman flyttat till andra sidan landet, till en trång liten lägenhet med hund och 2 småbarn. Ännu någon månad senare hör han av sig igen och då hade tydligen mamman ordnat så att hennes släkting där tagit med hunden ut i skogen och skjutit henne, det var tydligen för ont om plats i lägenheten. blir så förbannad för det var den underbaraste hund man kan tänka sig, så härlig och älskvärd, dessutom föredetta gatuhund från spanien. att sluta sitt liv så gör bara ont i hjärtat.

så ja, skriv ett avtal och se till att få ordentliga kontaktuppgifter så du kan nå dom om det skulle va nåt.

• Stor mamma
    Tainted skrev 2011-02-16 19:12:56 följande:

tycker absolut att ni ska skriva något slags avtal. jag omplacerade min tik för några år sen, många hade hört av sig och hittade till slut den där perfekta familjen med stor inhägnad trädgård osv. Så tiken fick flytta dit, hördes av en hel i början och hon trivdes i familjen osv, sen blev det plötsligt helt tyst och man fick inte tag på dom. Långt efteråt ringer pappan i familjen och säger att dom gått isär, att han har kvar huset med trädgård men mamman flyttat till andra sidan landet, till en trång liten lägenhet med hund och 2 småbarn. Ännu någon månad senare hör han av sig igen och då hade tydligen mamman ordnat så att hennes släkting där tagit med hunden ut i skogen och skjutit henne, det var tydligen för ont om plats i lägenheten. blir så förbannad för det var den underbaraste hund man kan tänka sig, så härlig och älskvärd, dessutom föredetta gatuhund från spanien. att sluta sitt liv så gör bara ont i hjärtat.

så ja, skriv ett avtal och se till att få ordentliga kontaktuppgifter så du kan nå dom om det skulle va nåt.

urk- fy vilken historia. Ja jag prpsar på med ring o be om ett avtal så du får allt bindande
  • ModestyB

Nu har vi ju inte bestämt oss för om vi ska omplacera eller inte, det hänger på vilka potentiella hem som dyker upp. Har börjat med att kontakta hans uppfödare för råd och stöd i hur vi ska gå till väga och om hon har några tankar kring det hela. Hon kommer i sin tur lägga annons på rasklubbens sida med sitt kennelnamn.
    Vi har även lagt ut annons på Blocket, även om det anses vara oseriöst, men det är så brett upptagningsområde och alla vet kanske inte exakt vilken ras dom är ute efter osv. Vi får se vad som händer. Jag kanske inte ens fixar det i slutändan, jag älskar verkligen min hund.

• Dito

Kolla om SKK har färdiga fodervärdsavtal. Jag tror att det kan finnas, det är ju många kennlar som har fodervärdar åt sina hundar. Lycka till!

• MammaTillDomFinaste

ja fast fodervärdsavtalen från SKK är ju om hunden ska gå i avel. Efter visst många kullar eller när hunden uppnåt en viss ålder övergår ägandet. (Jag har 2 hundar på foder) JKag tror många förväxlar foderavtal för hund med samma som man har på tex häst, foderavtal på hund gäller avel.

Jag skrev ett eget litet avtal som köparen skrev på, där de stod att hunden skulle tillbaka till mig om han inte kunde ha kvar honom, att han ska höra av sej om hunden avlisas osv så jag vet om att han är död.

det hör av sej MÅNGA idioter på hundannonser, så när jag hittade  den perfekta mannen för min hund så kändes allt bra!! jag menar, bara att jag skrev i annonsen att de var en hund som krävde mycket motion, mycket stimulans och ska få utmaningar, så fick man svar som "mina föräldrar skulle vilja ha en gårdshund", "min 9åring skulle så gärna vilja ha en hund". Jag frågade vissa om dom ens läst annonsen? det var dessutom en meriterad hane på endast 3år!! man blir så less ibland. De var en golden. Sen kom MANNEN. bodde långt bort, men offrade gärna 1,5 dygn i bil på att komma å hämta honom PÅ PROV bara, hade egna jaktmarker, ville träna aportering och viltspår (hunden var viltspårschampion), hans grannar som han umgicks med hade hund, hans utflyttade son hade hund, han hade själv erfarenhet av hundar, han hade fins skogsvägar runt i skogen, särbons familj hade en egen liten ö.

Sist jag hörde nåt hade han jobbat å hans son i gymnasiet och hans kompisar hade varit ute med "min" hund och den andra sonens hund 3 timmar i skogen för dom hade håltimme. Han älskar hunden, hans barn älskar hunden, hans särbo älskar hunden, hans särbons barn älskar hunden. det kunde inte bli bättre!!!!!! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Nightmare

Jag har tagit hand om många omplaceringar och självklart ska du ställa krav!

Gör ett kontrakt och är din hund köpt genom en kennel kandu alltid vända dig till kenneln och fråga har du tur vet kenneln om någon som kan ta sig an din hund och ställer upp på vettiga krav.

Jag tar inga valpar längre utan ställer upp när "min" kennel ringer och har någon som behöver flytta!

Lycka till och vill du fråga något så är det bara att inboxa!

• Nightmare
    Nightmare skrev 2011-02-18 12:41:25 följande:
    Jag har tagit hand om många omplaceringar och självklart ska du ställa krav!

Gör ett kontrakt och är din hund köpt genom en kennel kandu alltid vända dig till kenneln och fråga har du tur vet kenneln om någon som kan ta sig an din hund och ställer upp på vettiga krav.

Jag tar inga valpar längre utan ställer upp när "min" kennel ringer och har någon som behöver flytta!

Lycka till och vill du fråga något så är det bara att inboxa!
    Ehum... det var ju det där med att läsa hela tråden innan man postar! Förlåt!
  • Halo

Var noggrann, och gör hembesök innan ni lämnar ifrån er hunden, ta gärna referenser från den ev. nya ägarens bekanta, en bra person kan nog ge minst en referens, lyssna till er instinkt om ni känner varningsflaggen gå upp för något, undersök det, INNAN ni överlämnar hunden.. Finns vissa perioder som gäller så håll er inom de tidsramarna, tex efter sex månader tillfaller hunden den nya ägaren i princip även om denne ej betalat hunden..

Var misstänksam, tycker jag, det handlar om en familjemedlems väl och ve för resten av dennes liv, då får man vara paranoid och misstänksam.. Men det kan bero på att jag själv valt att lita på personer som sedan visat sig vara opålitliga, och sådant drabbar alltid hunden värst i slutänden.. 

• tokigmamma

Har själv både häst och hund och har sålt båda delar tidigare och man kan skriva in diverse villkor och lita till köparens goda vilja, dock är det inte juridiskt bindande. Så ordnar ni med ett avtal med jurist om ni har tänkt er "speciella  krav" och försäkra er om att det verkligen är giltigt och anlita en jurist med kompetens gällande djur och lagstiftning. Har av egen erfarenhet upptäckt att det i regel bara är de som har koll på den typen av avtal. Eftersom även djur faller under konsumentköpslagen så räknas de som en vara och köparen har full besittningsrätt när de erlagt full betalning för varan. Du kan ju inte ställa sådana krav om du säljer en bil till exempel. Och ja, jag vet att de flesta anser att man inte kan göra en sådan jämförelse men lagen kan och gör hur syniskt man än tycker att det är. Så kolla eventuella hem noggrant och ha i åtanke att en köpares förutsättningar kan ändras med tiden, ett hem är aldrig garanterat livslångt tyvärr.

• ModestyB
    tokigmamma skrev 2011-02-25 15:14:12 följande:
    Har själv både häst och hund och har sålt båda delar tidigare och man kan skriva in diverse villkor och lita till köparens goda vilja, dock är det inte juridiskt bindande. Så ordnar ni med ett avtal med jurist om ni har tänkt er "speciella  krav" och försäkra er om att det verkligen är giltigt och anlita en jurist med kompetens gällande djur och lagstiftning. Har av egen erfarenhet upptäckt att det i regel bara är de som har koll på den typen av avtal. Eftersom även djur faller under konsumentköpslagen så räknas de som en vara och köparen har full besittningsrätt när de erlagt full betalning för varan. Du kan ju inte ställa sådana krav om du säljer en bil till exempel. Och ja, jag vet att de flesta anser att man inte kan göra en sådan jämförelse men lagen kan och gör hur syniskt man än tycker att det är. Så kolla eventuella hem noggrant och ha i åtanke att en köpares förutsättningar kan ändras med tiden, ett hem är aldrig garanterat livslångt tyvärr.
    Jo, det är ju precis det jag också kommit fram till. Att man faktiskt inte kan kräva något när en hund väl bytt ägare. På ett sätt så är det ju rätt och riktigt mot ev. ny ägare, ska man se det krasst så är ju hunden en vara dom köpt och betalat för. Men det gör ju att man verkligen tvekar.

Vi har ännu inte funnit något idealiskt hem, återstå att se om det ens existerar. Skönt att vi inte befinner oss i ett trängt läge utan har all tid i världen att fundera och beakta svar. Vi har en underbart trevlig hund som det är svårt att skiljas från.

Om någon råkar känna till någon som vill ha en lydig, sprallig träningskompis och övervuxen knähund som inte vill vara ensam och som trivs bäst med ett lugnt och stilla hem så är det bara att skriva en kontaktannons till mig Han kräver ju dock sin beskärda del köttbulleletande och sängutrymme.
Svar på tråden Kan man ställa krav vid omplacering?