• Felicia miamor

Mjökstas när mjölken rinner till, hur länge höll det i sig för er?

Har fruktansvärda bekymmer med mjölkstas nu när mjölken rinner till . Jag ser ut som dolly parton och det är väldigt smärtsamt!!

Hur länge har det hållt i sig för er? Och har ni några tips eller är det bara att vänta ut det?

• Svar på tråden Mjökstas när mjölken rinner till, hur länge höll det i sig för er?
  • GulTussilago

Jag fick Syntocinon på bb (Oxytocin nässprej) för att mjölken lättare skulle rinna till och minska ömheten och spändheten i brösten.
    Jag hade ont i ett par, tre dygn, sen lättade det.

När jag fick mitt andra barn fungerade det mycket bättre! Hade nästan inte ont alls, men fick ändå nässprej (fråga mej inte varför)

• hilah

Jag hade ont och feber i ca två dygn, sedan blev det bättre. Ammade och pumpade så mycket jag bara kunde.

• GulTussilago

Jag fick förresten fetvadd på bb också, för att hålla brösten varma. Och tipset om att duscha varmt.
    Pumpa ur lite mjölk gick också bra, men man ska akta sej för att pumpa för mycket! (man vill inte stimulera till mer mjölktillverkning)

• hilah

Och en riktigt varm vetekudde! Det kändes jätteskönt och hjälpte verkligen. Maken fick värma upp den typ var 10:e minut.

• Felicia miamor

Den där sprejen låter intressant. Dock så verkar det som om det kommer mycket mjölk när jag ammar men det kanske inte är det den hjälper för?

• GulTussilago
    Felicia miamor skrev 2011-02-16 20:31:42 följande:
    Den där sprejen låter intressant. Dock så verkar det som om det kommer mycket mjölk när jag ammar men det kanske inte är det den hjälper för?
    På mej droppade det hela tiden när jag var på bb, så mjölk fanns det.
    Däremot skulle spändheten och svullnaden minska med nässprejen. Skulle spreja en stund före varje amningstillfälle.
    Vet inte om det gjorde nån skillnad.. Men det gick över efter några dagar.

(kollade på fass och kom då på att det var för att stimulera värkarna som jag fick det under förlossningen med mitt andra barn. Men första barnet fick jag det pga brösten)
  • Felicia miamor

Nu har jag haft det i snart 3 dygn och börjar kanske lätta liiite... men i natt fick jag väcka henne för att hon skulle äta för att jag inte stod ut!! och det är nog inte så bra, då producerar ju brösten ännu mer mjölk...eller vad tror ni?

• Daeminimon

I teorin ja, men det ar sa upp och ner de forsta dagarna/veckorna att det nog inte spelar sa stor roll. Jag pumpade ur jattemycket de forsta dagarna, bara for att latta pa trycket!!

• Daeminimon

Förlåt, jag ammade, så det blev väldigt kort!

jag fick rådet att om det var olidligt, att pumpa ur litegrann för att lätta. Pumpa inte så brösten är helt "tomma", utan bara för att få bort det värsta trycket. Det går ju att frysa och spara. Första veckorna är ju produktionen lite hipp som happ innan bebisen kommer på när och hur de ska äta, så skulle nog personligen inte oroa mig alltför mycket om det! Se till att du vänder dig regelbundet i sängen, ligger man i samma ställning och trycker på ett bröst kan det stocka sig. Varma bad, varma duschar, varma omslag är jättesköna också!

• GulTussilago
    Felicia miamor skrev 2011-02-18 09:14:59 följande:
    Nu har jag haft det i snart 3 dygn och börjar kanske lätta liiite... men i natt fick jag väcka henne för att hon skulle äta för att jag inte stod ut!! och det är nog inte så bra, då producerar ju brösten ännu mer mjölk...eller vad tror ni?
    Själva bröstvävnaden är svullen också, så det är inte bara mjölken som stör så att säga.
    Det är bra att hon äter så mycket som möjligt, men pumpa inte ur mer än nödvändigt (men lite är helt okej, för att få bort den värsta svullnaden)
  • MamaIda

Hur fungerar det med nässprayen? Sprutar ni det i näsan en stund innan amning?

• GulTussilago
    MamaIda skrev 2011-02-19 23:41:48 följande:
    Hur fungerar det med nässprayen? Sprutar ni det i näsan en stund innan amning?
    Ja, har för mej att den började verka inom bara några minuter. Vet inte om man kan köpa receptfritt på apoteket eller hur det funkar (för jag har fått på bb)
Svar på tråden Mjökstas när mjölken rinner till, hur länge höll det i sig för er?