Du måste logga in för att svara i en tråd.

• pergobruden

Automat - växelspak fastfrusen!

De senaste 3 dagarna när jag har velat åka till jobbet har inte min bil velat det!! Växelspaken (automatlåda) har suttit fast i läge "P". Först efter ca 20-25 min på tomgång har jag kunnat åka. Visst har det varit kallt de senaste dagarna (10-15 minus), men kallt har det varit förr och detta har aldrig tidigare hänt! Någon motorkunnig här som kan förklara detta?
    Jag har en Peugeot 307, 2008, automat.
    Tacksam för förslag, börjar bli fånigt att ha denna ritual på morgonen  

• Svar på tråden Automat - växelspak fastfrusen!
  • Fikabröds Kungen

När bytte du oljan och filtret i lådan senast ?
    För kan det inte cirkulera fullt ut så kan de bli de som du har beskrivit att oljan i lådan måste bli varm och mera flyktig innan den kan "rinna" cirkulera runt drev mm

• alce

Det kan kanske vara spärren som hindrar dig att flytta växelväljaren från P som kärvar, prova att tryck på bromsen upprepade gånger, rör lite på växelväljaren samtidigt. kan kanske finnas en spärr så man kan frigöra växelväljare manuellt, läs i bilens instruktinsbok.

Alce

• Rabarbapuppa

Bullkungen, hon har ju en automat. Från 2008.
    Din föreslagna teori är ju jättebra, men borde snarare vara applicerbar på en manuellt växlad låda.
    Jag har mycket svårt att tro att en modern automatlådas SPAK har fysisk kontakt med själva lådan.
    Säkerligen går det via nåt länkage eller rent av elektronik via spaken.

Jag tror inte det är själva lådan alls. Jag tror, som alce ovan, att det är nåt med P-spärren som spökar.
    D.v.s funktionen att elektroniken släpper på spak-spärren när bromsen trycks ned. Nånting falerar fär, när det är kallt bevisligen.

/Puppa

• roxxor

Prova att byt växellådsolja till att börja med. 

Svar på tråden Automat - växelspak fastfrusen!