• Okänd gäst

Hmm...är det bara jag som är trång därnere efter förlossningen??

Börjar tröttna på detta nu! Var 6 mån sen vi fick vår dotter och på efterkontrollen så sa bm att allt såg bra ut var bara att de hade sytt så att lite av den inre "slemhinnan" hade kommit ut lite men dock att det var vanligt.

Nu är det då så att vi kan inte ha sex för det är både trångt o gör ont och det ända råd vi har fått från bm är att smörja med barnolja och tänja ut men hur länge ska man göra detta innan det blir nån förbättring är smått frusterande!!

Är detta vanligt eller har de sytt ihop hlet fel?

• Svar på tråden Hmm...är det bara jag som är trång därnere efter förlossningen??
  • Hattifnattentanten

Ammar du? Hormonerna vid amning kan göra att man blir öm och skör i slemhinnorna. Lite som vid klimakteriet. Prata med din bm igen, en del kan få östrogen tillfälligt men det beror på om du vill ta det också.

• Alvi

Men SKOJARU!!

Visst, nu var jag felsydd, MEn de klippte upp mig igen och jag ammade länge, vilket ger sköra slemhinnor som kan kännas som att det är trångt men jag är fortfarande trång17 månader efter förlossningen... "Som att kasta in ett vedträ i Blå Hallen", jo tjena...!

• Arzozah

Här är en till som är trång efter förlossningen.
    Visst kan vi ha sex, men det är inte direkt tal om att ta en snabbis längre...
    Fast jag delammar fortfarande och hoppas på bättre slemhinnor när ammandet är över.

Sisu: *asg* förstår vad du menar - jag har tänkt precis samma sak=)

• Leeloo

Ett vedträ i blå hallen? Näe, en pinne i en gympasal säger vi här hemma! Fast så är det inte, helt ok trängsel(? ?) faktiskt.

• Sapho

Lider med dig! : ( Jätte jätte jobbigt ju! Vi har inte fått till det än (5½mån sedan förlossningen) fast vi tagit det lugnt, använt både riktigt glidmedel och babyolja...
    Jag ammar...vissa säger att det blir bättre kring halvåret, kanske är för att de slutat amma då?
    Hoppas det blir bättre okänd gäst!

• elmah

jao lite trångare var de de första ggr. trodde också de sydde fel för det såg lite ''konstigt'' ut, min bm sa att allt var ok... och det är det nu, bara jag som såg fel hehe
    jag ammade å det gick utan glid för det mesta..
    en mån efter förlossningen fick vi till det, det kändes som att bli av med oskulden hehe

• Okänd gäst

Nä jag ammar inte men det kanske tar tid för slemhinnorna ändå att bli som innan.
    Ska testa lite till med att använda barnolja och töja så får vi se...men det är inte roligt när man vill och det inte går! Sen så kanske man spänner sig omedvetet oxå eftersom det gör ont...

• Minkic

Blev sydd fel ja med, men behövdes inte sy upp igen, de penslade delarna som vart fel. Kände även ja att det var trångt när vi hade sex, o pratade men min bm på efetrkontroll o då sa hon till mig att det berodde på att aja ammade o att slemhinnorna var slörare nu än innan. Hoppas på att de stämmer för jag vill ha det som innan.

En annan orsak till detta sa hon eftersom ja vart lite nervös hur det skulle gå med detta efter fölossningen o då var man lite torrare.

Hoppas på förbättring så klart

• Fille04

Födde inte vaginalt utan med kejsarsnitt och har oxå blivit trångare vid samlag. Känner oxå smärta vid prenetrering. Brukar smörja in med glidmedel o då går det lite bättre.

Drar mig ibland för att ha sex då det gör ont. Konstigt, o jag som inte har fött vaginalt

• Lykiska

De första gångerna vi provade fungerade det inte alls, gick faktiskt till mvc och pratade med barnmorskan om det. Men hon sa att det förmodligen var så att jag krampade, och det bara var att ge det tid...man får ta det väldigt, väldigt lugnt och väldigt, väldigt långsamt har det blivit lite bättre. Men det är mycket smörja och mycket tid som gäller...

• Hik

Ja det har var det ju ingen som sa innan. Sjalv trodde man ju att problemet skulle vara att man skulle vara STORRE, inte MINDRE! 6.5 manader sedan jag fodde och det ar fortfarande trangt. Delammar nu men det kanns inte som om det ar det som ar det hela problemet - ar helt enkelt for trangt! Sydde lite och trodde forst de sytt i hop mig for mycket, men kanske har det lakt lite 'fel' - arret kanske 'ar i vagen'? Knappaste av allt, min BM sa att det inte var nagot problem! Va?! Det ar det val nar man inte kan ha sex som vanligt - pa langa vagar! Verkar dock som det ar vanligt att det ar trangre (inte bara torrt pga av slemhinnor). Ar det nagon som egentligen vet varfor??? Har flera vaninnor som snittats och de har ocksa problem sa det kan inte bara vara konstiga stygn/lakning?

Svar på tråden Hmm...är det bara jag som är trång därnere efter förlossningen??