Klätterväxt i skugga?
Har någon tips på någon klätterväxt som gillar spaljé, gärna med vackra blommor, och som trivs i fullständig skugga?
Har någon tips på någon klätterväxt som gillar spaljé, gärna med vackra blommor, och som trivs i fullständig skugga?
Clematis - Vitalba tex. är nog lättare att hitta en perenn växt än en 1-åring.
Vad menar du med fullständig skugga?
Det kan vara vackert med någon växt som har ljusa / limefärgade blad. Men annars är ju vita blommor vackra i skugga. De lyser mer än om de växer i full sol.
Det är vid en husvägg som är vänd mot norr så det är faktiskt aldrig sol där!
Det finns en spaljé som det har vuxit något på tidigare men jag vet inte riktigt vad det är och förra året fick vi ingen fjutt på det, så nu vill vi hitta en ny perenn som kan växa där.
Clematis gillar jag väldigt mycket, vi har en sån på framsidan av huset.
Jag hade nog testat med clematis vitalba och kanske en grön växt som pipranka eller humle. Det ska finnas en guldhumle som är mer limefärgad. Men vill du ha blommor så är clematis ett bra alternativ. Som sagt - vita blommor gör sig ju bra i skugga. De lyser upp mer.
Vissa kaprifoler trivs i skugga och skogsclematis eller alpclematis ( finns flera sorter) skulle också fungera i skugga men dom växer enormt så håll efter dom om du inte vill att den breder ut sig för mycket.
Murgröna, dock inga blommor på den, men dekorativa blad. Växer så det knakar!