• sasan

tandvårdsförsäkring, nödvändigt?

Jag var hos tandia idag och blev erbjuden en sån där tandvårdsförsäkring.
    Det skulle kosta 202kr/månad. Jag har inga problem med mina tänder, inte haft hål sen tonåren, har bara varit på årlig kontroll och tagit bort lite tandsten de senaste åren.

Är det värt 202 kr/mån?? Vad tycker ni?? ha¨r ni sån försäkring och vad betalar ni isf?

• Svar på tråden tandvårdsförsäkring, nödvändigt?
  • Menhir

Det låter inte som om du skulle tjäna något, nej.

Personligen har jag aldrig varit förtjust i abonnemang/försäkring, jag tycker inte det är min uppgift som tandläkare att agera försäkringsförsäljare.

Rimligen behöver du väldigt lite tandvård under de närmaste åren, kanske bara kontroller och ta bort lite tandsten och det borde du klara under 1000kr/år således mindre än halva priset jämfört med abonnemanget.

• sasan

Tack!! tror oxå att jag klarar mig utan faktiskt. 1750 kr/år känns lite mycket för att gå på en kontroll och ta bort tandsten liksom. Kruxet är ju OM det skulle hända nått "större"

• tingeling1989

Det beror ju helt på hur ofta man brukar gå dit och om man brukar ha mkt problem. Ja har tagit sån försäkring och betalar 40kr/ månad och det tycker jag är rimligt eftersom allt ingår om det skulle hända något!

• Mannagrynsgröt

Jag tycker 202 kr/månad verkar väldigt mycket med tanke på att du inte har problemtänder. Jag har frisktandvård och betalar 25 kr/månad, det tycker jag är väldigt förmånligt. Jag vet att jag inte har råd att slänga upp flera tusen kronor om det skulle hända något "större" i munnen därför jag valt frisktandvård. Förstår att du tänker likadant men eftersom vi har så stora skillnader på månadsavgift så är det inte konstigt att du tvekar. I ditt fall hade jag avstått försäkringen och istället försökt lägga undan de 200 kr/månad till tänderna så du slipper höga räkningar och har något att ta av vid dina besök (lättare sagt än gjort, jag förstår det - men kanske det smartaste och billigaste i längden).

• Mrs Moneybags

Det lät dyrt, jag har haft lite problem med mina tänder och är dessutom 40 år gammal och fick 89 kr/månad hos folktandvården.

Som med allt annat får man räkna lite på vad man har för utgifter för tandvården normalt sett och se om det lönar sig eller ej med en försäkring...

• Brittan
    sasan skrev 2011-02-16 20:57:47 följande:
    Jag var hos tandia idag och blev erbjuden en sån där tandvårdsförsäkring.
    Det skulle kosta 202kr/månad. Jag har inga problem med mina tänder, inte haft hål sen tonåren, har bara varit på årlig kontroll och tagit bort lite tandsten de senaste åren.

Är det värt 202 kr/mån?? Vad tycker ni?? ha¨r ni sån försäkring och vad betalar ni isf?
    Det låter som mycket pengar för att inte ha haft hål på länge. Jag har försäkringen via tandläkaren och betalar 120 kr/månad och har haft 2 hål de senaster 3 åren.
  • systersandra

Tycker också 200 kr låter jättemycket för att inte haft hål i tänderna och bara lite tandsten.
    Jag fick lägsta taxan på 49 kr,har i princip aldrig hål men tandsten får jag lätt.
    Konstigt

• sasan

Ja jag fattar faktiskt inte att jag fick så dyr månadskostnad?? hon anmärkte på att jag hade blödande tandkött kanske därför`?? men jag är gravid just nu och då blöder det ju lättare vilket hon borde veta.
    Hamnade i prisgrupp 3. Billigaste prisgrupp 1 var på 49kr/mån.
    Känns inte kul att tandis försöker "lura" en på pengar.
    Då lägger jaghellre undan en hundring extra/mån så har man förhoppningsvis råd att betala om det skulle hända nått.
    Tackade  nej till avtalet.

Svar på tråden tandvårdsförsäkring, nödvändigt?