• Johnballong

Äter Citalopram och ska byta tiill Sertralin. Undrande!!

Äter Citalopram sedan 6 veckor tillbaka, först 10 mg och nu de senaste veckorna 20 mg mot panikångest och ångest. Panikångesten har blivit bättre dock blir jag inte av med min dagliga oroskänsla/ ångest. Min läkare och kurator vill nu att jag ska testa en annan medicin, Sertralin. Jag ska från en dag till en annan bara byta rakt av och då börja med Sertralin 100 mg. Känner redan ångest över att byta. Skulle gjort det idag men tog istället min Citalopram. Undrar nu om man brukar byta så bara över en natt och dessutom börjar på 100 mg direkt?? Kommer jag få lika mycket biverkningar nu som när jag började med Citalopramen? (Massor av ångestattacker och krypningar i kroppen mm mm) Eller är hjärnan redan vand vid den här typen av medicin? Hur har ni upplevt Sertralin i övrigt? Har själv inte kännt av några biverkningar av Citalopramen efter ca 3 veckors användning men undrar då hur det är med Sertralinen.

Väldigt tacksam för svar!!! 

• Svar på tråden Äter Citalopram och ska byta tiill Sertralin. Undrande!!
  • Vivvi12

Jag har bara haft sertralin så har inget att jämföra med men jag tycket den är jättebra... Har använt den vid två perioder tidigare...första gången fick jag mer ångest en eller två veckor men sen blev dey bara bättre...andra gången kände jag inte av lika mkt biverkningar. Jag var uppe 125mg som mest... Vet dock inte hur det är med biverkningar när du redan äter citalopram. Vet också att sertralin hjälper bättre mot ångest än vad citalopram gör. Läs på FASS.se

• Lufsan

hej!
    Äter Sertralin. De två medicinerna är typ samma.
    Men jag kan berätta om min upplevelse utav Sertralin.
    Jag måste verkligen säga att tabletterna har fungerat fantastiskt bra för mig.
    Har också panikångest, eller ja agorafobi (kronisk ångest). Tabletten hjälper verkligen mig med den vardagliga ångesten. 
    Biverkningarna som jag upplevt är: rastlöshet (bara i början), torr i munnen (bara i början), dålig i magen (tråkigt nog bestående).
    Du behöver verkligen inte oroa dig. De två tabletterna är näst intill samma sak. Det kommer inte bli svårt att byta.

Hoppas du mår bättre!

• Johnballong

Åh, tack för era svar. Känner mig lugnare av det ni berättar. Har sovit jättedåligt i natt och funderat på medicinbytet. Det är väl lika bra att sätta igång då....Så skönt att höra att ni är nöjda med Sertralin.

Vill gärna höra mer erfarenheter av Sertralin samt hur det gått med medicinbyten!

• Anonym

Jag har ätit sertralin nu i 4 veckor och gjort en låååångsam upptrappning på 1/4 tablett åt gången då jag är så känslig för läkemedel. Är nu uppe i 3/4 tablett och skall inom dagarna öka till en hel, dvs 50 mg. Har mer tunnelseende, ångest, trötthet och illamående men det hoppas jag går över. Hjälper inte sertralinet skall jag byta till efexor.

• Anonym (-)

Hej, har ätit Sertralin (Zoloft) i snart fyra år. Depressioner, ångest, fobier, sociala svårigheter och tvångssyndrom är vad jag lider av. Gick upp nästan 10 kilo i vikt när jag började med Zoloft, men det avtog efter några månader. Mådde illa och hade huvudvärk och såg färgfläckar i början när jag åt det. Tyvärr känner jag inte att jag är särskillt hjälpt av medicinen och har även fått äta 200 mg Zoloft + 100 mg Lamictal i kombination, utan resultat. Har slutat med Lamictalen för lite mer än ett år sedan och känner ingen skillnad åt något håll, äter dock fortfarande Zoloft, men bara 100 mg per dag. För en tid sedan slutade jag tvärt med medicinen och fick hemska biverkningar. Skakade, svettades och kräktes, mådde konstant illa och var tvungen att fortsätta med Zoloften, men bara halva dosen för att orka med att finnas. Illamåendet var ingen lek. Psykiskt märkte jag ingen skillnad.

Nu äter jag Zoloft av en enda anledning, jag orkar inte gå igenom illamåendet igen. Dessutom är jag rädd att börja må sämre om jag slutar med den. Men någon större effekt på mina psykiska problem har den inte gett mig. Vissa säger att det är svårt att sluta med det när man väl börjat, på grund av biverkningarna.

Man ska inte sluta tvärt, det vet jag om, man ska trappa ner, men perioden av illamående 24/7 gjorde mig avskräckt.

Jag menar inte att Zoloft är dåligt, det kan ju vara bra på en del, men inte på andra.

Lycka till  Nalle

• Johnballong

Tog min första tablett för två timmar sedan. Nu är det bara att vänta och se vad som händer..............

Fler erfarenheter??

• Anonym (jag med)

Jag har också bytt från citalopram till sertralin. Bytte rakt av. För mig funkar sertralin bättre men gav en del biverkningar i början.Diarren många ggr per dag samt yrsel när jag rörde huvudet sidledes. Men det gick bort på ett par månader. Har frågat två läkare om byte rakt av och de säger det går bra. Bättre att försöka få så mycket effekt så fort som mö´jligt. Ångest är ju för hemsktSkrikandes

• Johnballong
    Anonym (jag med) skrev 2011-02-17 18:23:37 följande:
    Jag har också bytt från citalopram till sertralin. Bytte rakt av. För mig funkar sertralin bättre men gav en del biverkningar i början.Diarren många ggr per dag samt yrsel när jag rörde huvudet sidledes. Men det gick bort på ett par månader. Har frågat två läkare om byte rakt av och de säger det går bra. Bättre att försöka få så mycket effekt så fort som mö´jligt. Ångest är ju för hemsktSkrikandes
    Åh vad skönt att höra att någon mer bytt rakt av och att det gick bra!!! Tog ju min första tablett igår och känner inte av några biverkningar ännu iallafall........ Kom dina direkt?? Hur lång tid tyckte du att det tog innan tabletterna hjälpte dig mot ångesten??

Ska bli jättekul att se hur de fungerar för mig!!!
  • Johnballong

Kan Sertralin hjälpa direkt om man som jag, tagit en liknande medicin från början (Citaloprma)?? Känner nämligen ingen ångest idag och det var väldigt längesedan det kändes så bra som nu. Har ju bara tagit en tablett. Kanske placebo effekt men det spelar ju egentligen ingen roll : ) 

• Anonym (jag med)

Jag tror effekten kommer snabbare vid byte eftersom man redan "grundat", men jag vet inte. Biverkningarna med magen kom direkt och yrseln kopplade jag inte till sertralinet förrän den försvann och sedan kom tillbaka en dag när jag glömde tabletten. Så det verkar vara både insättnings- och utsättningssymptom för mig. För mig är sertralin mycket mer effektiv är de andra SSRI jag testat. Hoppas det är samma för dig :) Håller tummarna

• Anonym (Inga känslor)

Börjar med Sertralin förra tprsdagen, 25 mg tills idag då jag började med 50 mg. Min ångest blev värre dom första dagarna men jag började ta den på kvällen istället typ vid kl. 21-22 och då har det inte varit några problem. Känner mig inte lika deppig längre MEN problemet är att jag inte känner några känslor, varken upp eller ner. Känner mig väldigt likgiltig, hoppas att det går över... Haft lite yrsel men annars inget märkvärdiga biverkningar...

• Anonym (-)

Jag har alltid fått höra att sertralin inte hjälper förens det gått någon vecka/veckor, att det byggs upp eftersom. Vad det än är, placebo eller ej, så är ju en positiv effekt alltid bra.

Svar på tråden Äter Citalopram och ska byta tiill Sertralin. Undrande!!