• Tvillingmamma09

Ont i halsen, men får ingen hjälp...

För 9 dagar sedan blev jag sjuk i influensa eller liknande, allt har försvunnit förutom hostan och halsont. Var hos läkaren igår men dom kom fram till att de var ett virus så jag fick ingen hjälp. Men halsen blir verkligen inte bättre och det känns som jag har en stor klump i halsen och de gör så ont att svälja och jag vill bara gråta nu för är så trött på det här...halsen blir verkligen inte bättre alls och hostan jag har gör det bara värre...fick recept på hostmedicin oxå men hittils har den inte haft någon verkan alls...

så har god lust att kontakta vårdcentralen imorgon igen om det inte är bättre, eller är det helt lönlöst eftersom dom inte ville hjälpa mig sist?

Mår t.om illa av denna klump i halsen och orkar inte mer...får inte i mig någon mat knappt för att de är så obehagligt att svälja...

ville kanske bara beklaga mig lite, vet inte vad jag ska göra...

• Svar på tråden Ont i halsen, men får ingen hjälp...
  • MizzTez

Prata med vc igen, du kan ha fått halsböld..
    Men ett bra tips är att du penslar på flytande alvedon på halsmandlarna ett tag innan du ska äta, då brukar det gå bättre och sen är bafucin och strepsils räddare i nöden!
    Jag har själv kronisk halsinfektion så jag har ont jämt, ska operera bort mina mandlar innom en snar framtid men undertiden får jag överleva på husmorsknep! Ett tips emot hostan är att lägga 4-5 vicks blå i en mugg, koka ca 1dl whiskey med 2-3 matskedar vatten och häll på tabletterna i muggen och drick det sedan så hett som möjligt! Rensar både näsa och hals. En matsked olivolja smörjer åxå fint men det är inte lika gott!

• Tvillingmamma09

Men dom testade med en tops långt bak i halsen, svalgprov eller nåt sånt hete de, borde de inte synts på det testen om de var halsböld?
    Hade i somras ont i halsen då dom misstänkte böld men då det visade sig vara en extremt kraftig halsfluss, men då kunde jag inte ens svälja mitt egna saliv och så illa är de inte nu, jag kan ju fortfarande svälja men de gör rejält ont...

• Sixxty

Det handlar nog inte om att inte vilja hjälpa utan att man inte kan. Halsont efter förkylning med hosta brukar vara virus relaterat och måste läka ut av sig självt. det man kan göra är att lindra symtomen med värktabletter och se till att vila.

• Angela

Oj! Googlade och hkom över den här tråden. Sitter här med EXAKT samma problem och undrar hur det gått för dig? Jag hade influensan och fick halsont efteråt, nu tre, ja snart fyra veckor senare har jag fått hårda knutor i tungan och svalget, men läkaren sa att de bara hörde till virusinfektionen jag verkar ha åkt på. Fick värktabletter, det var allt, men just nu kan jag varken sova eller äta för det gör så förbannat ont och halsen är så svullen att jag har ett konstant lock och tryck för öronen och huvudvärk. Ska man gå till en annan läkare...? Bara att vänta ut eländet? Hur länge kan detta hålla på? Kan inte vara sjukskriven hur mycket och länge som helst ju...

• Tvillingmamma09

Det var tyvärr att vänta ut de, efter några dagar försvann de...men blir de inte bättre alls så fortsätt tjata på doktorn!

Svar på tråden Ont i halsen, men får ingen hjälp...