• Anonym (puss)

Ok att pussa andras barn på munnen???

Jag har en kompis som vid ett par tillfällen pussat vårt barn på munnen. Både jag och min man reagerade på det och vi tycker att det är ok att pussa sitt eget barn på munnen men vi vill inte att någon annan ska pussa vårt barn på munnen. Vi skulle heller aldrig pussa någon annans barn på munnen, det skulle vara jättekonstigt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ok att pussa andras barn på munnen???
  • Jossofräs

Nä man pussar inte nån annans barn på munnen! Såvida det inte är typ styvmamma/pappa eller kanske en nära moster eller nåt, men inte kompisens unge. Skulle jag aldrig göra!

• kaosfuralles

Jag pussar min bästa kompis barn på munnen ibland och hon gör detsamma på min. Sen finns det andra kompisars barn jag aldrig skulle få för mig att pussa på munnen. Tror man får se till vem det är. Hennes barn står jag väldigt nära och vet även att de (mamman och pappan) bara tycker det är mysigt att munpussas. Men känns det obekvämt för er tycker jag absolut ni ska säga till nästa gång! Man får väl försöka säga till på ett trevligt sätt för hon menar ju säkert bara väl.

• Mariohn

Jag ser inte problemet om inte barnet gör det. Min son är 15 månader och springer gärna fram till våra nära vänner och bjuder på en puss. Folk är så känsliga. När min kompis kom hem från studier i utlandet och träffade min 6 månader gamla son första gången satt hon med honom i famnen och gosade och pussade honom instinktivt på kinden. Hon bröt nästan ihop "OJ FÖRLÅT jag tänkte mig inte för han är bara så fin var det inte ok att jag gjorde så?? Förlåååt"...Jag fattade ingenting. Mitt barn kan inte få för mycket kärlek. 

• SunShine1982

Ja men på kinden är väl ok att pussa, men inte på munnen! Det tycker jag inte man gör till någon annans barn.  

• Anonym (herpes)

Ingen ska pussa barn på munnen, inte heller föräldrar om det går att undvika. Det är så de små smittas med munherpes och får drass med munsår under uppväxten. Någon gång får de flesta problem med små munsår, men det är ju onödigt att låta småbarn få det så tidigt i livet bara för att vuxna vill pussa dem på munnen... lite lagomt själviskt eller hur?

• Anonym (grandwolf)

nääää man ger sig inte på andras barn och pussar dem på munnen. Det är att kliva innanför deras integritetssfär - en sfär som man skall hjälpa barn att vara noga med att hålla på aå att de lär sig att säga nej till personer som kommer för nära! Barnets kropp är barnets!

• kaosfuralles
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-16 23:52:37 följande:
    nääää man ger sig inte på andras barn och pussar dem på munnen. Det är att kliva innanför deras integritetssfär - en sfär som man skall hjälpa barn att vara noga med att hålla på aå att de lär sig att säga nej till personer som kommer för nära! Barnets kropp är barnets!
    Så när min kompis barn springer fram till mig, glad at se mig, och ger mig en puss på munnen ska jag säga att "nej, du får inte pussa mig på munnen för din kropp är din egen"?? Förstår hur du resonerar kring att lära barnet att de själva bestämmer över sin egen kropp, men att pussa nära vänner utesluter väl inte att lära dem att främlingar och ytliga bekanta inte får göra det. Och med ditt resonemang skulle man ju inte få krama dem heller då det är att komma nära. Låter som en väldigt kall uppväxt utan kramar och pussar!
  • Anonym (herpes)
    kaosfuralles skrev 2011-02-16 23:57:42 följande:
    Så när min kompis barn springer fram till mig, glad at se mig, och ger mig en puss på munnen ska jag säga att "nej, du får inte pussa mig på munnen för din kropp är din egen"?? Förstår hur du resonerar kring att lära barnet att de själva bestämmer över sin egen kropp, men att pussa nära vänner utesluter väl inte att lära dem att främlingar och ytliga bekanta inte får göra det. Och med ditt resonemang skulle man ju inte få krama dem heller då det är att komma nära. Låter som en väldigt kall uppväxt utan kramar och pussar!
    Tror nog den du citerar menar på att barnet inte riktigt kan säga ifrån själv, barnet är ju i underläge.
    En kram är ju en sak, men en puss på munnen av främmande - nej det vet jag själv att jag inte gillade som liten.. bläää....

• kaosfuralles
    Anonym (herpes) skrev 2011-02-17 00:13:29 följande:
    Tror nog den du citerar menar på att barnet inte riktigt kan säga ifrån själv, barnet är ju i underläge.
    En kram är ju en sak, men en puss på munnen av främmande - nej det vet jag själv att jag inte gillade som liten.. bläää....

Ja men återigen, med den argumentationen får man ju inte kramas heller. De kan inte säga nej till kramar heller. Då är enda alternativet kvar att vi vuxna får dra gränserna för vad vi anser vara ok. Vem är främmande? Om du syftar på mitt inlägg så skrev jag ganska tydligt att det handlade om min närmsta väns son som jag står mycket nära och träffar väldigt ofta.
  • Majaajasvensson

Min dotter älskar våra vänner och pussar dom på munnen ofta, men hade det vart att dom hade gjort det och hon inte hade gjort deg om ni förstår vad jag menar hade det inte vart okej för min del!

Svar på tråden Ok att pussa andras barn på munnen???