• Duefigli

Glömde köttfärsen!! Hjälp mig - kan jag frysa in den ändå?

Hej!

Öppnade igår kväll ett storpack vakumpackad nötfärs och använde hälften. Slängde in resten i kylen och tänkte att jag fryser in det efter att jag blivit klar med maten. SJÄLVKLART glömmer jag att göra det och nu har köttfärsen legat i sin lilla plastlåda i kylen över natten. Sista förbrukningsdag är 18/2, så det är ju inte gammalt. Men hur står den sig utan nån bra förpackning (inte övertäckt) i kylen så där? Är de fortfarande okej att frysa in den idag?

Är lite nojig för bakterier så jag tar tacksamt emot några tips! :) 

• Svar på tråden Glömde köttfärsen!! Hjälp mig - kan jag frysa in den ändå?
  • 84 Anna

Lukta på den. Köttfärs får en härsken lukt när den blir dålig. Näsan är din bästa vän när det kommer till mat. Luktar den okej så går den oftast att äta. Gäller dock ej räkor och färdigkokt ris. Däremot så borde du äta upp den istället för att frysa den. Hållbarheten på den är mycket kortare i frysen om det var hög tid att äta den när du frös in den.

• Fisbubbla

Det hade varit värre om du glömt köttfärsen i rumstemperatur över natten.
    Jag säger som Pumpkin, frys in den.

• Pikachu01

Eller om du är osäker.. tillaga nåt med den ex köttbullar och frys in de :)

• Duefigli

Tack för alla svar. Den luktar inte dåligt (även om jag sällan tycker att nån köttfärs luktar gott) men dagens kycklingmiddag får kanske bli köttfärsbiffar istället. Lite enformigt med köttfärs idag igen, men det kanske är mer safe att tillaga den nu än att frysa. 

Som sagt, tack tack för input!

• Pumpkin

Eller så gör du köttfärsbiffarna idag, fryser in dem, äter kycklingmiddagen och äter biffarna en annan dag

• Duefigli
    Pumpkin skrev 2011-02-17 08:43:44 följande:
    Eller så gör du köttfärsbiffarna idag, fryser in dem, äter kycklingmiddagen och äter biffarna en annan dag
    Tanken slog mig också, men jag insåg snabbt att jag då skulle stå i köket typ hela dagen. Nope, så ambitiös är jag inte idag :)

• EvaW

Frys in och laga så det är genomstekt när du tar ut den igen. Så länge det inte luktar är det bara att köra på!

Svar på tråden Glömde köttfärsen!! Hjälp mig - kan jag frysa in den ändå?