• Alvi

    Hur hittar man sin sångröst? Övningar önskas!

    Jag har INTE någon sångröst.... MEN jag tycker om att sjunga... Ingen bra kombination, såvida jag inte är ensam hemma...

    Men det finns ju faktiskt trix och knep och jag har hört att ALLA kan lära sig sjunga. Det gäller väl trolgtvis de som går hos en riktig sångpedagog, men tills jag skiter pengar och kan punga ut för en sån - vad har ni för tips till mig???

    Har hört att man kan öppna upp halsen som om man ska gäspa... Mer då??

    // Sångfågeln Mona!

  • Svar på tråden Hur hittar man sin sångröst? Övningar önskas!
  • pinklady

    Japp att köra "nästan gäspa"- övningen är jättebra. Det blir mycket finare klang på rösten. Sen är det viktigt att använda stödet i magen. Lite svårt att förklara vart det sitter, men om du tänker dej den översta muskeln i magen. Det kan vara lite svårt att hitta men det är det viktigaste med allt enligt min sångpedagog. Sen är det viktigt att sjunga upp, lika viktigt som att värma upp kroppen innan man ska jympa eller så. Sjung skalor, från C till C så att säga. På piano menar jag... Inte sitta ner o sjunga utan stå rak i ryggen med avslappnade axlar... Det var allt jag kunde komma på nu, skriver kanske mer sen... Lycka till!!!

  • ninahelena

    Här kommer jag! Teorimarodören...

    Lek med din röst. Skapa till musik, utan musik...
    Sök känsla, klang, styrka.
    Öva på att sjunga starkt och rent och finna ett lägre läge i rösten och sjunga lika rent.

    Jag trooor att om man vill hitta lite sång-estetik och proijicera den på sin amatörönskan ska man nog mest våga.
    Att idka skalsång och andningsövningar är bra. Bra för kroppen och rösten, men först ska man våga!
    Ta sig rätten och mitt bästa tips; våga skapa.

    Skriv en låt.
    På ditt sätt.
    Skriv en text till en känsla, sjung på en melodi, njut av den och sjung ut...
    På så sätt lär du känna hela din röst, som är större än man tror; sångröst eller ej!

  • Alvi

    WOW, vilka bra tips pinklady o Ninahelena!!

    Ska genast sätta igång och testa!!

  • Shasista

    För att hitta en bra klang kan du börja med att sjunga eller humma på samma ton och sen öppna munnen mer eller mindre, sjunga på olika vokaler. När man sjunger pressar man upp luft med hjälp av diafragman (en bukmuskel). Prova att sjunga svagt och starkt. Använd magmusklerna och helt enkelt bara känn hur kroppen svarar.

    Sen kan du få några tips på musikakuten också.

    www.musikakuten.se/

Svar på tråden Hur hittar man sin sångröst? Övningar önskas!