Kan veterinären alltid se om hunden har nedsatt syn?
Jag var övertygad om att min hund hade börjat få synproblem. Han är glad och pigg men ibland kan han få för sig att morra på saker som inte finns, hoppa till som att han blir överasskad och ibland helt fastna med blicken på saker som han inte gjorde innan.
Jag tog honom till veterinären som gjorde lite olika synundersökningar, ögonlysning bl.a. Hon viftade med fingrarna framför ögonen och klart att han reagerade på det. Helt blind är han inte. Han visade sig ha helt felfria ögon, så jag accepterade det. Men nu i efterhand så tänker jag på det igen.
Han kan missa stora saker som är några meter framför honom, saker som han hade blivit jätteglad över innan. Kanske en annan hund, en häst osv. Om jag pekar ut hunden för honom och säger "titta" så tittar han åt rätt håll men blicken landar aldrig på den andra hunden utan söker runt och hittar aldrig något att fastna på. Om hunden kommer mycket nära så ser han den. Han missar även kaniner som springer mitt framför benen på honom ilbland. Sånt hade han aldrig missat som ung.
Kan hunden ha nedsatt syn utan att undersökningen visade något? Om det beror på en syn-nedsättning som inte är orsakad av sjukdom utan av ålder så borde det väl vara svårt att upptäcka under en undersökning?