• Tainted

Vad göra med blomkål?

Fick ett ryck i affären och tänkte testa något nytt, köpte en blomkål. Men vad fasiken gör man med den? Gratäng har jag för mig att kan bli gott, med broccoli kanske? någon som har något bra recept eller annan idé? Gärna utan grädde men ingen panik om det finns med heller :)

• Svar på tråden Vad göra med blomkål?
  • annso02

Jag brukar gäre en god enkel gratäng. Man kokar upp blomkålen heller av vattnet sen och häller den i en form. Sen gör man en enkel ostsås (som en redning med riven ost i ) som man her rökt fläsk i bitar i, som man sen häller över blomkålen  och strö över ost, gratinerar tills osten fått lite färg. Serveras med kokt potatis. AAnnars är det super gott att äta den rå som man doppar i en persiladodipp Skrattande

• Mamma till tre kottar

Dela i buketter och koka dem lätt. Vänd i ägg och ströbröd och stek i olja. Gör en sys på mjölk, majonäs och hackad inlagd gurka. Severa till kokt potatis. Mycket gott och kallas "godingar" av våra barn.

• Satine87

Blomkålsmos är jättegott och ett nyttigare alternativ till potatismos! Bara att koka blomkålen i buketter i saltat vatten, hälla av vatten, mixa med lite smör och smaka av med salt, vitpeppar och muskot! 

• Tainted

buketter säger ni, nu har jag inte delat på min klump ännu men man slänger alltså stammen som jag antar finns däri?

• mia1980

Det enklaste och godaste jag vet är att smörsteka blomkålen.
    Dela blomkålen i buketter, lägg i kastrull med smör, salt och peppar och stek på medelhög värme tills det är mjukt. Bara att röra då och då så det inte bränner fast i botten.
    Men annars så är det gott med blomkålssoppa också men det receptet brukar jag hitta vid behov på internet... Gör alltid lite olika. Men det är bara att testa på.
    Är både gott och nyttigt.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • uniMog

Blomkålsris är min favorit.

Riv blomkålen på rivjärn, koka bara några minuter i saltat vatten, häll av vattnet. Ät istället för ris.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • msister

Kokt blomkål med vegbaconsås alt. skinksås å tomater. Förjävla gott...

• Mamma till tre kottar
    Tainted skrev 2011-02-17 11:00:32 följande:
    buketter säger ni, nu har jag inte delat på min klump ännu men man slänger alltså stammen som jag antar finns däri?

"stammen" brukar jag göra blomkålssoppa på. Koka med en buljongtärning, mixa, koka upp med en skvätt grädde och lite majzena om den behöver bli tjockare.  stek upp lite tärna bacon och blanda i om du vill.

Svar på tråden Vad göra med blomkål?