• Illusion

Mammaskor/gravidskor i sommar?

Hej.

Jag kommer att lunka höggravid genom den varmaste delen av sommaren och det kommer naturligtvis bli extra tungt att bära på extrakilona.

Jag gillar klackar, har alltid gjort och kommer alltid att göra, men jag har även förstått att det gör inte gravida kvinnor. Eller, gillar och gillar.. men det är himla opraktiskt.

Så vad ska jag pryda fötterna med då? Finns det speciella mammaskor/gravidskor med klack som ändå är bekväma? Fötterna sväller ju tydligen och man kan kanske inte ens nå sina fötter mot slutet så de måste vara praktiska.

Jag är alltså inte intresserad av tips på skor som är platta. Jag får ändå benhinneinflammation av dem. Mina fötter är så van vid klackar.

Vad hade ni på fötterna som gravida över sommaren? Ge mig alla tips ni kan på bra, klackade skor att ha under graviditeten. Gärna om det finns några specialanpassade..

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Mammaskor/gravidskor i sommar?
  • 071001

Du kan ha precis vad du vill för skor ts om du tycker att det är skönt. Jag fick väldigt ömma och svullna fötter så klackar var inte att tänka på och inte heller trånga skor.  Inte säkert att dina fötter sväller.
    Taxklacken är tillbaka och kilklacken är ju skönt att gå med.

• Illusion
    09Lias skrev 2011-02-17 11:14:26 följande:
    Jag hade höga skor trots att jag var gravid emellanåt. Det  var inga som helst problem :D
    Jaså? Hur fick du på dig dem? Om det var dragkedja dvs.. Hur höga klackar och behövde du inte ens gå upp i storlek?
    071001 skrev 2011-02-17 11:15:14 följande:
    Du kan ha precis vad du vill för skor ts om du tycker att det är skönt. Jag fick väldigt ömma och svullna fötter så klackar var inte att tänka på och inte heller trånga skor.  Inte säkert att dina fötter sväller.
    Taxklacken är tillbaka och kilklacken är ju skönt att gå med.
    Bara det att jag litar för mycket på kilklacken så jag är rädd att ramla haha. Jag förlitar mig liksom på att den ska "ta emot" åt mig, till skillnad mot vanliga klackar som innebär en viss teknik, man slappnar liksom aldrig av helt - bra.
    Tror inte det kommer vara så himla bekvämt om fötterna sväller, därför jag undrade om det finns specialskor, och sen om man inte kommer åt fötterna ens :/ 
  • 071001

Nej, några specialskor finns det mig veterligen inte. Tycker nog att du förstorar upp det hela till ett problem som kanske ev inte ens finns. Som sagt, dina fötter kanske inte sväller, du kanske inte blir en megastor flodhäst, osv osv. Ta det för vad det är och som det kommer.
    Jag var jättestor om magen och kunde ta på mig skorna själv  hela vägen trots det.

• Illusion
    071001 skrev 2011-02-17 11:30:33 följande:
    Nej, några specialskor finns det mig veterligen inte. Tycker nog att du förstorar upp det hela till ett problem som kanske ev inte ens finns. Som sagt, dina fötter kanske inte sväller, du kanske inte blir en megastor flodhäst, osv osv. Ta det för vad det är och som det kommer.
    Jag var jättestor om magen och kunde ta på mig skorna själv  hela vägen trots det.
    Fast...jag har ju inte gjort det till ett problem. Jag ställde ett par frågor på grund av mitt skointresse. Eftersom jag inte har varit gravid förut så har jag ingen aning om hur det funkar mer än vad jag sett, och det är just platta, trista skor.
    Visst, jag startar den här tråden OM det blir så att jag sväller och inte når fötterna istället. Varför vara förutseende.. 
  • 071001

Inte meningen att låta hård ts, ta det inte så. Vi är bara olika i tänket helt enkelt.

Jag skulle iaf satsa på kilklackar som är, i mitt tycke, både snygga och bekväma samt luftiga OM du sväller .
    Dessa tex tror jag är sköna att gå eftersom sulan verkar mjuk:
    http://www.laredoute.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=48644&productId=304399&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Eller satsa på en sån där träsko med klack, bara att hoppa i, ingen snörning, ingen dragkedja att tänka på!

• Illusion
    071001 skrev 2011-02-17 11:38:03 följande:

Inte meningen att låta hård ts, ta det inte så. Vi är bara olika i tänket helt enkelt.

Jag skulle iaf satsa på kilklackar som är, i mitt tycke, både snygga och bekväma samt luftiga OM du sväller .
    Dessa tex tror jag är sköna att gå eftersom sulan verkar mjuk:
    www.laredoute.se/DetailPages/DetailPage.aspx?...=

Eller satsa på en sån där träsko med klack, bara att hoppa i, ingen snörning, ingen dragkedja att tänka på!

Heh ok, överkänslig kanske. Skyller på hormonerna.
    Tack för dina tips! OM jag nu skulle bli svullen ;)
  • Kinya

Min fötter svällde inte. Men jag ville ändå inte gå i höga klackar. Men du gör det du tycker är bekvämt. Ta problemen när de kommer istället för att försöka komma på lösningar på förhand till problem ännu inte existerar eller ens kommer att existera.

• Illusion
    Kinya skrev 2011-02-17 11:57:30 följande:
    Min fötter svällde inte. Men jag ville ändå inte gå i höga klackar. Men du gör det du tycker är bekvämt. Ta problemen när de kommer istället för att försöka komma på lösningar på förhand till problem ännu inte existerar eller ens kommer att existera.
    ....det är fortfarande inget problem! Haha lägg av nu.
  • Freja89

Älskar också skor, speciellt höga snygga klackar. Förra sommaren (när jag var gravid) så köpte jag ett par supersnygga i två stl större men kunde tyvärr ändå inte ha dom i slutet då hela jag var svullen som en, ja jag vet inte vad, så jag fick gå med mina hemska stödstrumpor och fula, men väldigt bekväma foppatofflor =( Men iaf hoppas du slipper det och hittar något snyggt och bekvämt. Men ett tipps är ju att kanske köpa lite billigare i en stl större om du svullnar. =)

• 071001

Ha! Inte bara jag som skäller på dig ts! Akta dig så jag inte jagar rätt på dig med ett par Foppa-tofflor i handen i sommar. Mohahahahahahaha..

• Illusion
    071001 skrev 2011-02-17 12:08:36 följande:
    Ha! Inte bara jag som skäller på dig ts! Akta dig så jag inte jagar rätt på dig med ett par Foppa-tofflor i handen i sommar. Mohahahahahahaha..
    Hahaha åh nej, jag blev plötsligt illamående. Tanken på dessa tofflor alltså. Gih! Fast jag är helt övertygad om att folk kan tycka de är bekväma. Men kan man inte åtminstone sätta ett snyggt skal runt dem så de slipper se så kalla ut?!
    Freja89 skrev 2011-02-17 12:05:22 följande:
    Älskar också skor, speciellt höga snygga klackar. Förra sommaren (när jag var gravid) så köpte jag ett par supersnygga i två stl större men kunde tyvärr ändå inte ha dom i slutet då hela jag var svullen som en, ja jag vet inte vad, så jag fick gå med mina hemska stödstrumpor och fula, men väldigt bekväma foppatofflor =( Men iaf hoppas du slipper det och hittar något snyggt och bekvämt. Men ett tipps är ju att kanske köpa lite billigare i en stl större om du svullnar. =)
    Tack så mycket, det ska jag göra. Jag sitter liksom och kollar vårskor och sommarskor och skotarmen bara kurrar.. Ingen idé att köpa i min storlek förstår jag men man vill ju så gärna köpa! Jisses vad mycket du svällde!! Över två storlekar? Hm.. kanske jag bör förlika mig med tanken att det KAN hända mig med och då KAN det bli aktuellt med plattskor. Det är ju ändå graviditeten som går i första hand men som sagt kanske jag inte behöver tänka på det ännu. JAG FÅR JU BARA SKÄLL! Haha.

• K3zz
    071001 skrev 2011-02-17 12:08:36 följande:
    Mina fossingar svällde så att jag inte ens kom i foppa tofflorna... då är det illa. Hade som tur var ett par sandaler (typ såna man köper i sportaffären) som jag precis fick igen med kardborren (sista veckorna fick dom vara öppna) det var lagom kul. Tog dessutom ett par veckor efter förlossningen innan fötterna blev någorlunda normala igen och vissa skor kan jag inte ha längre alls, verkar precis som att fötterna växt en halv storlek eller nåt :)
  • Freja89
    K3zz skrev 2011-02-17 12:17:50 följande:
    Mina fossingar svällde så att jag inte ens kom i foppa tofflorna... då är det illa. Hade som tur var ett par sandaler (typ såna man köper i sportaffären) som jag precis fick igen med kardborren (sista veckorna fick dom vara öppna) det var lagom kul. Tog dessutom ett par veckor efter förlossningen innan fötterna blev någorlunda normala igen och vissa skor kan jag inte ha längre alls, verkar precis som att fötterna växt en halv storlek eller nåt :)
    Visst är det hemskt. Kommer inte heller i alla mina skor längre =(  Men det är ju nästa sjuk hur mycket man kan svullna Förvånad
  • salta katten

jag skulle satsa på kilklack eller på träskosandaletter med "rejäl klack".  Espadrillos i tyg känns som att det skulle vara en bra "gravidsko". Lite töjbar, hög men ändå bekväm.
    Förra gången jag var gravid svällde mina fötter asmycket och jag kunde inte ha mina vanliga skor. Den här gången har de inte svällt, men jag har foglossning och kan inte använda klackar därför.

• Illusion
    salta katten skrev 2011-02-21 12:47:01 följande:
    jag skulle satsa på kilklack eller på träskosandaletter med "rejäl klack".  Espadrillos i tyg känns som att det skulle vara en bra "gravidsko". Lite töjbar, hög men ändå bekväm.
    Förra gången jag var gravid svällde mina fötter asmycket och jag kunde inte ha mina vanliga skor. Den här gången har de inte svällt, men jag har foglossning och kan inte använda klackar därför.
    Tack för tips.

Som förstagångsgravid har jag naturligtvis ingen aning om hur foglossning påverkar ens gång förutom att det typ gör ont att gå långt, oavsett vad för skor, men jag kan tänka mig att skor man inte behöver spänna sig i är bekvämare än klackar?  
Svar på tråden Mammaskor/gravidskor i sommar?