• Pingulina

Plugga (igen) som 30-åring, ska jag?

Jag har redan pluggat ett varv på universitetet och har en magisterexamen men har fått veta att jag troligtvis kommer bli uppsagd och möjligheterna för mig att få jobb inom mitt yrke ser dystra ut framöver. Eftersom jag har barn, hus och sambo med jobb är det inte aktuellt att flytta.

Så jag har börjat fundera på att utbilda mig till sjuksköterska som jag alltid drömt om, men känner mig lite för "gammal". Sjuksköterska verkar ju vara ett yrke som det alltid finns jobb för och min plan är att i så fall vidareutbilda mig inom någon specialitet, vilket ökar chanserna ytterligare till att få jobb.

Nu finns det dock som jag ser det en del nackdelar med att byta från mitt yrke till sjuksköterska som t.e.x att börja jobba kvällar och helger och gå ner ganska mycket i lön samtidigt som jag drar på mig ett studielån. Men samtidigt, har jag inget jobb med mitt nuvarande yrke så ger det ju inga pengar heller och då kommer jag ju behöva jobba med något som jag kanske inte själv önskar.

Nä, vad säger ni, hiss eller diss? Någon annan som börjat plugga eller omskolat sig på "äldre" dar?

Nellie 060331 & Nilas 100122
  • Svar på tråden Plugga (igen) som 30-åring, ska jag?
  • tindistar

Är det något du verkligen vill? Då hade jag satsat. Det är många i min klass som är en bra bit över 30. Man är aldrig äldre än vad man känner sig. Det är bättre att plugga än att inte göra något alls. 

• Pingulina

Ja, sjuksköterska har jag alltid velat bli. Hade det på andra plats när jag sökte till universitetet 2001 men kom in på det jag hade på första plats, logoped.

• Anghammarad

När jag fyllde 30 bestämde jag mig för att utbilda mig till pilot som jag drömt om sen jag var 10. Då hade jag redan en civilekonomutbildning i bagaget. Ångrar mig inte alls.

• Pingulina

Cohiba, låter bra

Är nog snarare rädd att jag kommer ångra mig om jag inte gör det än om jag gör det. Fast det som är så jobbigt är att jag inte har en aning om vilka mina möjligheter är att få jobba som logoped framöver, det finns bara en arbetsgivare (landstinget) och just nu är det bara nedskärningar, men det kan ju öppna sig mer utrumme med hjälp av projekt, föräldraledigheter osv. Men orkar man gå och vänta?!

• Tecken

Jag har aldrig pluggat på äldre da´r - jag har liksom inte kommit till "äldre da´r" än

Men jag har pluggat mycket, och jag har bytt inriktning. Mitt råd: Följ ditt hjärta. Vill du, så går det.

• Clotilda

Kör på. Herregud, trettio bast nu, fattar hur långt det är till pension? Även om du pluggar tills du blir 35 så har du TRETTIO ÅR kvar i arbetslivet. Minst. =)

• Inversable

Jag är närmare 40 och jag ska börja plugga i höst! Har visserligen ingen examen sen tidigare bara avbrutna studier men massa studielån. Nu känner jag att jag inte vill vänta längre att ta tag i mitt liv och göra nåt av det! Så kör i vind eller vad det brukar heta om du nu verkligen vill det här och byta yrkesbana lite så är det ju inte så mycket att tveka på. Om inte annat så sök i alla fall så har du valmöjligheten när hösten kommer om du har kommit in och då har du ju mer tid på dig att bestämma dig, att tacka ja eller nej till eventuell plats.

• Pingulina

Ja, visst har jag mycket tid kvar att jobba även om jag är 35 när jag är klar!

Lilla tig, jag kommer absolut att söka, ska skriva högskoleprovet nu i vår också även om jag har behörighet att söka med betyg. Vet inte tyvärr när jag kommer bli varslad, och då har jag 6 månaders uppsägningstid. Och man kan ju aldrig säkert veta OM man blir uppsagd, rätt vad det är så löser det sig. Men frågan jag måste ställa är väl om jag kommer vara nöjd med att jobba som logoped om det nu skulle lösa sig eller vill jag hellre göra nåt annat även om villkoren kan tyckas vara sämre.

• sommarblomma1

För gammal? Nä jag ska förhoppningsvis börja plugga återigen på högskola/universitet till hösten och jag är 36!!!

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • sommarblomma1

Jag kommer också att gå ner drastiskt i lön men det är inte lönen som är viktig för mig!

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
Svar på tråden Plugga (igen) som 30-åring, ska jag?