• Anonym

messmör och sömn

Jag har två funderingar. Min dotter är 10 v, hon får främst ersättning och ibland kan det gå två dagar mellan bajsningarna.  Jag undrar om man kan ge henne messmör i ersättningen eller ska hon vara äldre för det? Hur mycket ger man i såfall?

Jag undrar också lite om sömnen. På nätterna sover hon oftast mellan 20-06 med tre matningar. Under dagen är hon vaken ca1-2 h och sedan somnar hon av sig själv, hon sover lite olika allt emellan 20 min-1h. När hon är vaken är hon pigg, aktiv och verkar må bra. Nu undrar jag om det är ok att hon själv reglerar sin sömn eller är hennes sovmönster avvikande? Hon äter oftast med 2h mellanrum under dagen.

• Svar på tråden messmör och sömn
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du kan ha en halv tesked messmör i 100 ml ersättning. Får hon återkommande problem med förstoppning, bör du dock rådfråga er BVC-sköterska som träffat och känner er.

Under de första månaderna är min erfarenhet att man bör låta barnet reglera sömnen själv.  Detta förutsätter naturligtvis att barnet vaknar hyfsat regelbundet för att äta, vilket din dotter tycks göra.

När hon närmar sig tre månader kan man styra lite över vakenperioderna och därmed sömnen. Så länge man upplever att allt fungerar bra, tycker jag dock att man är lyhörd för barnets signaler.

Att de sover femton av dygnets timmar är ganska vanligt och då brukar natten vara runt tio timmar, med avbrott för mat naturligtvis. Det låter med andra ord som att din dotter hittat en bra rytm.

Trevlig helg!

MVH Christine

Svar på tråden messmör och sömn