OK att självbehandla med Daktacort i underlivet vid svampinfektion? Snälla hjälp mig!
Är gravid i vecka 37+5 och har precis fått tillbaka en svampinfektion för fjärde gången denna graviditet. Första dök upp kring jul och då behandlade jag med canesten 1 vagiator + kräm i en vecka, blev mycket bättre. I slutet av januari dök problemet upp igen, valde då att behandla med Pevaryl 1 vagiator + kräm. Blev bättre men bara två dagar efter avslutad kur var allting tillbaka. Ringde då min BM som rådde mig att behandla med Pevaryl igen men med 3 dagars vagiatorer och kräm. Avslutade denna kur förra helgen och nu är alla symptom tillbaka igen och TUSEN ggr värre.
Nu känns det som att hela underlivet och ljumskarna är drabbade också. Kliar ÖVERALLT, har liksom blivit torr istället och fått som eksem efter Pevarylen. Får ingen sömn pga klådan och jag går runt och är lättretlig och sur hela tiden. Det gör ont att vara så svullen i underlivet och vill inte genomgå en förlossning med dessa besvär. Igår kväll blev jag så desperat att jag smörjde in med mildison lipid 1% kortisonkräm för att stilla klådan på de värsta ställena. Det var superskönt! Jag tror liksom att jag fått eksem i kombination med svampen och då hjälper ju inte bara Pevaryl.
Själv har jag aldrig gillat Pevaryl ens som icke-gravid, tycker det är för starkt för mina slemhinnor, men min BM sa att helst ska man inte ta canesten (vilket jag inte visste vid den första behandlingen). Det står ju dock i bipacksedeln att Canesten är OK och jag tycker ju att det hjälper bättre än Pevaryl.
Jag sover utan trosor och tvättar bara med barnolja och vatten i underlivet och smörjer därefter in med olja för att mjuka upp de torra slemhinnorna, men det hjälper liksom inte mot klådan.
Nu är det dock så att jag inte får behandla mer med Pevaryl, utan BM vill i sådanafall pensla med något som heter Gentianaviolett mot svampen. Men jag vill helst undvika detta då jag läst att det är cancerframkallande och det känns inte så kul att använda med bebis i magen.
Har läst här på FL att många har behandlat med Daktacort (kombinerat kortison och svampdödande medel) och att det har hjälpt dem. Tror ni att detta är okej att prova? Tänkte iallafall att det kan vara något att ta till natten så jag iallafall får sova. Känns bättre att ta Daktacort än att fortsätta med Mildison. Jag vet att jag borde ringa BM och rådfråga men hon kommer antagligen pusha för att pensla med Gentianavioletten istället.
Ursäkta att det blev så långt.