• Hettie

hur väcker man en bebis ?

Jag har mastit i bröstet och måste tömma det. Min tre veckors bebis vill hellre sova vid bröstet. Läkaren menade att jag får väcka barnet om han somnar vid bröstet. Men hur i hela friden lyckas jag med detta ? Jag stryker honom över huvudet och kinderna och pratar med honom och nyper honom lätt i näsan och småkillas lite på magen men han sover så gott så. Det är dessutom inte så bra att han tillbringar större delen av dagen sovande eftersom han då inte sover på nätterna och ju tröttare och mer stressad jag blir desto värre blir bröstet...
    Någon som har ett bra tips ?

• Svar på tråden hur väcker man en bebis ?
  • ThereseA

Låt honom inte somna utan gör det du gör redan när du ser att han börjar dåsa till.

• Birgitta2

Jag skulle aldrig i livet väcka en bebis... men måste man så måste man. Ett tips kanske ändå kan vara att mjölka ur med pump. Det är jättesvårt att väcka så små bebisar, de somnar och sover när de är trötta - precis var som helst, om det så är under soffan.

• Hettie
    Birgitta2 skrev 2011-02-17 15:58:35 följande:
    Jag skulle aldrig i livet väcka en bebis... men måste man så måste man. Ett tips kanske ändå kan vara att mjölka ur med pump. Det är jättesvårt att väcka så små bebisar, de somnar och sover när de är trötta - precis var som helst, om det så är under soffan.
    Pump går inte. bröstet tvärvägrar att rinna till så fort pumpen är i närheten.
  • Annika i Gbg

Klä av bebisen så han inte blir så varm. Om de blir lite svala på huden håller de sig vakna bättre. Du kan även avbryta amningen mitt i, klä av honom naken på skötbordet och byta blöja. Då vaknar han till igen och kan äta lite till.  Lycka till!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • anju79

Ta av kläder, byt blöja och killa under fötterna brukade fungera på min son

• Gunnell

kläm/massera honom i handen medan du matar! då håller de sig vakna! 

• utlandssvenskan

Jag fick tips på sjukhuset att lägga/dutta med en liten våt handduk på pannan/huvudet för att få "väcka" den lille vid amning om han var för sömning och somnade för fort.

• ASLH

Fick tips på sjukhuset att krama i handen eller killa under foten för att de skulle vakna till såpass att de snuttar vidare.

• Celice29

Min dotter somnade jättefort vid bröstet och jag fick tipset att lägga henne bredvid mig på soffan. Då blev det lite ensamt o kallt o hon piggnade till och åt igen. Så kunde jag vara tvungen att göra 3-4 ggr/amning men jag föredrog det så att hon fick i sig lite mera per gång. Hon ville äta med 3 timmars mellanrum.

• Hettie

tack för era tips. jag ska testa allihop och föhoppningsvis kan jag och sonen samarbeta för att bli av med mastiten :)

Svar på tråden hur väcker man en bebis ?