• Borttagen användare

recept på havrekakor?

jag blev så sugen på att baka havrekakor men kom på att min receptbok "sju sorters kakor" är borta. någon som har det receptet?

• Svar på tråden recept på havrekakor?
  • Clajo75

Snabbhavrekakor

Ugn 175

3,5 dl havregryn
    1,5 dl socker
    150g smör

blanda havregryn och socker i en skål. Smält matfettet och häll det hett över blandningen och rör samman.
    Klicka ut smeten i småbrödsformar av papper. Sträll dem på en plåt.
    Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

Från sju sorters kakor.
    Hoppas dom smakar :)

• Millicent

Eller menar du gaffelkakor med havresmak?

200 g smör
    4 msk socker
    1,5 dl havregryn
    3 dl vetemjöl

Rör matfett och socker, tillsätt havregryn och mjöl. Runda kulor, platta till med gaffel. Grädda i ca 10 min 200 grader C eller 175 grader i varmluftsugn.

• Borttagen användare
    Clajo75 skrev 2011-02-17 16:01:30 följande:
    Snabbhavrekakor

Ugn 175

3,5 dl havregryn
    1,5 dl socker
    150g smör

blanda havregryn och socker i en skål. Smält matfettet och häll det hett över blandningen och rör samman.
    Klicka ut smeten i småbrödsformar av papper. Sträll dem på en plåt.
    Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

Från sju sorters kakor.
    Hoppas dom smakar :)
    jaaa jag tror det är rätt recept. försökte kolla på google men allt var så komplicerat, minns att det var jättenkelt så är nog detta. tror jag brukade blanda in lite vaniljsocker själv för att göra de sötare.

tack så jättemycket för hjälpen!! Skrattande{#emotions_dlg.flower}
  • Borttagen användare

nu ska det bakas Skrattande

• Clajo75

Eller var det havreflarn :)

75g margarin
    1 dl havregryn
     1 dl vetemjöl
    1dl socker
    2 msk kaffegrädde/mjölk
    2 msk sirap
    1/4 tsk bakpulver

Smält matfett i kastrull. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör till en smidig smet. Klicka ut smeten på smord plåt eller bakplåtspapper.
    Grädda mitt i ugnen i ca 5 min.
    Låt flarnen svalna något. lossa dem från plåtarna och böj dem ev över en käpp.

• Borttagen användare
    Millicent skrev 2011-02-17 16:07:02 följande:
    Eller menar du gaffelkakor med havresmak?

200 g smör
    4 msk socker
    1,5 dl havregryn
    3 dl vetemjöl

Rör matfett och socker, tillsätt havregryn och mjöl. Runda kulor, platta till med gaffel. Grädda i ca 10 min 200 grader C eller 175 grader i varmluftsugn.
    haha hmm, nu blev jag förvirrad. var så många år sen jag gjorde dessa. minns bara hur de smaka.. kanske var detta recept. har som för mig det var 4 ingredienser, men osäker på om det var för jag blanda i vaniljsocker eller om det helt enkelt var 4 ingredienser från början. men tack så mycket Skrattande tror jag provar dessa.. känns mest bekant på ngt vis.
  • Borttagen användare
    Clajo75 skrev 2011-02-17 16:11:17 följande:
    Eller var det havreflarn :)

75g margarin
    1 dl havregryn
     1 dl vetemjöl
    1dl socker
    2 msk kaffegrädde/mjölk
    2 msk sirap
    1/4 tsk bakpulver

Smält matfett i kastrull. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör till en smidig smet. Klicka ut smeten på smord plåt eller bakplåtspapper.
    Grädda mitt i ugnen i ca 5 min.
    Låt flarnen svalna något. lossa dem från plåtarna och böj dem ev över en käpp.
    hahaha
  • Borttagen användare

tack för hjälpen, tror jag testar gaffelkakorna som sagt för denna gången. nu ska det bakas, innan någon kommer med ytterligare ett recept :)

{#emotions_dlg.flower}

• Borttagen användare
    Tinkerbelle skrev 2011-02-17 16:28:45 följande:
    Här kommer ändå ett ytterligare som du kan testa vid annat tillfälle (inte från Sju Sorters Kakor dock)  louisespis.blogspot.com/2009/05/peanut-and-ch...
    jag har redan världens bästa recept på chocolate chip cookies, de behöver inte frysas eller nånting utan går snabbt och enkelt att göra och blir jättesegt goda. mmm... men tack ändå Glad
Svar på tråden recept på havrekakor?