• Beccan

pannkakor på vatten!!

Precis som rubriken, någon som har ett recept på pannkakor på vatten istället för mjölk??

• Svar på tråden pannkakor på vatten!!
  • Pickeli

Ja då blir det ju ägg, mjöl, salt och vatten istället för mjölk. Flört

Kanske ska tillsätta lite extra fett i smeten också. Hur det smakar däremot har jag ingen aning om.

Google it!
  • Nyfiken gul

samma mängd vatten som mjölk, tillsätt lite extra fett i smeten. Låt gärna stå och sväll en bra stund innan du gräddar dom.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • EeMe

funkar skitbra att bara byta ut mjölken mot vatten. blir inte supergott, men funkar. testa med havremjölk eller liknande, kanske funkar...

• Beccan

aha är de så enkelt, ja då tar ja mitt vanliga recept då Tack snälla alla för hjälpen

• Villimey
    EeMe skrev 2011-02-17 16:30:27 följande:
    funkar skitbra att bara byta ut mjölken mot vatten. blir inte supergott, men funkar. testa med havremjölk eller liknande, kanske funkar...
    Det låter verkligen inte gott, ska bl i intressant att höra vad du tycker ts. Har du slut på mjölk eller är det någon annan anledning?
  • Beccan
    Villimey skrev 2011-02-17 16:48:40 följande:
    Det låter verkligen inte gott, ska bl i intressant att höra vad du tycker ts. Har du slut på mjölk eller är det någon annan anledning?
    de är detta med all man inte ska/får/bör ge barn under året mjölkprodukter.
    tänkte pannkakor till mellis men de är ju väldigt mycket mjölk i dem.

Ja gör dem inte idag men talar om när ja gort dem
  • Villimey
    Beccan skrev 2011-02-17 16:51:14 följande:

Man ska vara försiktig med att ge barnen mycket mjölk att dricka då dem kan äta sig mätta på mjölken, förr trodde man även att det försämrade järnupptaget men nu har det kommit nya rön ang det. Mjölk i pannkakssmeten eller en smothie går bra,
  • Linda1976

Barn kan äta pannkakor gjorda på mjölk

Testa med kokosmjölk - gott!  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • canmamma

Är det till en bebis så kan du ta ersättning eller utpumpad bröstmjölk istället för komjölk. För att hålla näringsinnehållet lite högre då.  Eller göra en variant med mer ägg och mindre eller ingen mjölk. 

• versan
    Beccan skrev 2011-02-17 16:51:14 följande:

Vill du har Normal smak på dom så köp havregrädde Oatly & blanda i detta jag kör med 3 dl grädde + 7dl vatten Sen kör jag som vanlig plättsmet.
    Det blir supergott.
    Du kan baka bullar/bröd på samma mängd men byta ut det du vanligen använder i mjölkväg till detta.
    samma om du lagar mat/sås/gröt osv...

ps) Kom ihåg när du steker plättarna att du använder mjölkfritt margarin eller mjölkfritt smör.
    Det går även bra att steka i matolja men det är godare med smöret.

Svar på tråden pannkakor på vatten!!