• Anouk

Mjäll i kattpäls

Har två katter av rasen Exotic,korhårig perser.De har mjäll i pälsen.Läste på nätet i dag att det ska finnas nån sorts droppar(på apoteket?El var det i djuraffärerna?) som man droppar i nacken på katterna 1 ggn/veckan..Då får de en fin päls utan mjäll.Men...hm kommer jag tyvärr inte ihåg namnet men det började på DE....o sen ev ett M!...DEM......??
    Nån som vet vad jag surrar om?

• Svar på tråden Mjäll i kattpäls
  • Anouk

Isak den som är blå o Anouk,sköldpaddan!:)

Gett dem Specific torrfoder från vet.,men numera sen ca 2 mån. Advance o Gourmet portionspåsar 2/dag som de delar på.
  • nemo1

Ja dom gullekissarna lär väl inte få vara ute så det kan ju inte vara kvalster. Kan du komma på om det började i samband med att du bytte foder? För jag tänkte om det var fodret som var boven. 

• nemo1

Det kan bero på för lite fett i maten. Ge dom lite rapsolja och äggula och se om det försvinner. Kolla om det kan stämma på innehållsförteckningen. Specific kanske innehöll mer fett än Advance gör och att dom är känsliga för just det.

• Anouk

Njae det började inte när jag bytte foder.har funderat på om det beror på torr luft kanske? Men tack för tipset om rapsolja,ska testa det.Äggula får jag inte i dem.

• nemo1
    nemo1 skrev 2011-02-17 17:23:47 följande:
    Vad ger du för mat?
    Där har man mycket mun att komma åt att pussa på Skrattande
  • Purlan

När vår katt hade mjäll nämnde veterinären två skäl, det ena var stress (vi hade just skaffat en kattunge som var lite stökig) och det andra var att det kunde vara något med njurarna. Kanske värt att kolla så att det inte är något allvarligt med kisen? Eller var det båda som var mjälliga? Då verkar det ju lite otroligt med njurproblem på båda...

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Lillplutt BF 6 mars 2011 ♥
  • nemo1

Njurarna lär det inte vara när det är båda men stress och för lite fett är dom två vanliga orsakerna.

• nattwi

man skall bada katterna med yes diskmedel. ha i någon tesked i ett bad till dom. Jag badar min ena katt, en perser. Men akta huvudet bara.  Sen skall du skölja av dom noggrant några minuter:D
    Lycka till

• Havanna82
    nattwi skrev 2011-02-19 13:16:40 följande:
    man skall bada katterna med yes diskmedel. ha i någon tesked i ett bad till dom. Jag badar min ena katt, en perser. Men akta huvudet bara.  Sen skall du skölja av dom noggrant några minuter:D
    Lycka till
    Men det lär ju inte hjälpa mot mjällproblemen? En hud mår egentligen bäst av att inte badas alls, utan återfuktas inifrån. Sedan vet jag att man badar perser pga pälsen och att några använder Yes för att avfetta. Men jag har mycket svårt att se att det skulle tillföra huden något.
Svar på tråden Mjäll i kattpäls